Przejdź do głównej zawartości

Jakie gry hazardowe zostały wyraźnie określone w ustawie

Poker

Ustawa Hazardowa klasyfikuje pokera, podobnie jak blackjacka jako grę w karty. Jednakże samo pojęcie “poker” oraz zasady nie zostały w ustawie zdefiniowane. Orzecznictwo także nie wyróżniło definicji pokera czy pokera online (ogólnie wszystkie gry, które przypominają grę w pokera, należy rozumieć jako poker).
Gdy obejmuje nagrody pieniężne lub rzeczowe, to gra w pokera podlega ścisłej regulacji (w przeciwnym przepisy nie mają zastosowania). Ustawa hazardowe zawiera katalog form tej rozgrywki:
  • w formie turnieju organizowanego przez kasyno na terenie kasyna lub poza nim
  • w formie rozgrywki przeciwko kasynu, na jego terenie,
  • w formie turnieju organizowanego przez podmiot, gdy wartość nagród rzeczowych nie przekracza 50% kwoty bazowej.
Organizowanie turniejów pokerowych wymaga wcześniejszego zgłoszenia do odpowiednich organów, natomiast warunki turniejów muszą zostać zaakceptowane przez Ministra Finansów.
Zakłady wzajemne
Zgodnie z treścią ustawy hazardowej są realizowane w dwóch formach:
  • bukmacherstwo (bardziej popularna forma),
  • totalizatorów.
Bukmacherstwo zgodnie z ustawą hazardową jest to zakład o wygraną pieniężną lub rzeczową, polegającą na odgadywaniu wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek. Od 1 kwietnia 2017 roku także odgadywanie tzw. “wirtualnych zdarzeń” może stanowić podstawę zakładów wzajemnych. Ponadto zakazane jest zawieranie i przyjmowanie zakładów wzajemnych na wyniki gier liczbowych. Ta forma zakładów wzajemnych może być prowadzona zarówno poprzez punkty naziemne, jak i przez kasyno internetowe.
Obstawianie wyników sportowych odbywa się poprzez albo bukmacherów albo przez totalizatory sportowe. Totalizator udziela zakładu o wygraną pieniężną lub rzeczową, polegającą na odgadywaniu wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek.

Gry kasynowe

Prywatne podmioty mogą oferować gry w kasynie, lecz wymaga to uzyskania koncesji na prowadzenie kasyna. Podmiot państwowy może oferować je wyłącznie za pośrednictwem Internetu.
  • Gry cylindryczne. Polegają na uczestniczeniu w grze przez wytypowanie liczb, znaków lub innych wyróżników, a wysokość wygranej zależy od określonego z góry stosunku wpłaty do wygranej, zaś wynik gry ustalany jest za pomocą urządzenia obrotowego lub gry cylindryczne urządzane na tych zasadach w sieci Internet. Najbardziej popularną grą cylindryczną jest ruletka czy ruletka online.
  • Gra w kości. Nie została zdefiniowana w ustawie hazardowej.
  • Maszyny slotowe.

Sloty i inne automaty

Zgodnie z Ustawą Hazardową, grami na automatach są gry na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych lub elektronicznych, w tym komputerowych oraz gry odpowiadające zasadom gier na automatach urządzane przez sieć Internet o wygrane pieniężne lub rzeczowe, w których gra zawiera element losowości. Ze względu na to, że niniejsza definicja jest szeroka, wiele rodzajów automatów do gier elektronicznych można uznać jako grę na automatach, o których mówi ustawa, a w których można wygrać nagrody pieniężne lub rzeczowe. Pojęcie nagród rzeczowych odnosi się także do wygrywania:
  • Możliwość przedłużania gry bez konieczności wpłaty stawki za udział w grze.
  • Możliwość rozpoczęcia nowej gry przez wykorzystanie wygranej rzeczowej uzyskanej w poprzedniej grze.
Rozwinięcie definicji gry na automatach, zgodnie z Ustawą Hazardową określa, że grami na automatach są także gry na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych lub elektronicznych, w tym komputerowych, oraz gry odpowiadające zasadom gier na automatach urządzane przez sieć Internet organizowane w celach komercyjnych, w których grający nie ma możliwości uzyskania wygranej pieniężnej lub rzeczowej, ale gra ma charakter losowy. Zakres jest specjalnie szeroki, gdyż obejmuje nawet niektóre aspekty zwykłych gier komputerowych (o niehazardowym charakterze), takim jak lootboxy (czyli np. losowe przedmioty za mikropłatności).
Gry na automatach są dozwolone wyłącznie w kasynach lub salonach gier z maszynami, z tym zastrzeżeniem, że te ostatnie mogą być wyłącznie obsługiwane przez spółkę skarbu państwa – totalizator.

Bingo

Ustawa hazardowa definiuje trzy rodzaje gry Bingo:
  • Telebingo. Uczestniczy się w niej poprzez nabycie dowodu udziału w grze zawierającego przypadkowe zestawy liczb lub znaków z góry ustalonego zbioru liczb lub znaków, przeprowadzana na skalę ogólnokrajową z losowaniem nadawanym jako audycja telewizyjna, a podmiot urządzający grę oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
  • Bingo pieniężne. To gra, w której uczestniczy się przez nabycie przypadkowych zestawów liczb z ustalonego z góry zbioru liczb, a podmiot urządzający grę oferuje wyłącznie wygrane pieniężne, których wysokość zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek.
  • Bingo fantowe. Gracz uczestniczy w niej przez nabycie przypadkowych zestawów liczb z ustalonego z góry zbioru liczb, a podmiot urządzający grę oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe.
Dla każdego z rodzajów Bingo przewidziane są różne regulacje, przykładowo:
  • Telebingo objęte jest monopolem państwowych i nie może być organizowane przez podmioty prywatne. Do dzisiaj żadna z takich gier nie jest organizowana w Polsce.
  • Działalność w zakresie gier bingo pieniężne może być prowadzona wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne. Do dzisiaj takie salony nie istnieją w Polsce.
  • Organizowanie bingo fantowego wymaga wcześniejszego uzyskania zezwolenia, na konkretną grę. Każda osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej może zorganizować bingo fantowe (wówczas nie ma wymogu organizacji w salonie gry bingo). Należy przedłożyć organowi zgłoszenie, nie później niż 30 dni przed dniem rozpoczęcia gry, w przypadku organizacji gier dla których:
◦    wartość puli wygranych nie przekracza kwoty bazowej.
◦    gdy wartość puli wygranych jest wyższa od kwoty bazowej oraz nie przekracza piętnastokrotności tej kwoty loteria może być zorganizowana przez organizację pożytku publicznego.
Z powyższego wynika, że zezwolenie nie jest wymagane w przypadku organizacji bingo, z którego pozyskane środki zostaną wydane zgodnie z działalnością organizacji pożytku publicznego. Zezwolenie będzie wymagane zawsze, w przypadku gdy wartość nagród przekracza kwoty określone powyżej.
W rzeczywistości gry typu bingo praktycznie nie funkcjonują w Polsce.

Loteria

Ustawa hazardowa definiuje 4 rodzaje loterii:
  • Loteria pieniężna. Uczestniczy się w niej przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane pieniężne.
  • Loteria fantowa. Uczestniczy się w niej przez nabycie przypadkowych zestawów liczb z ustalonego z góry zbioru liczb, a podmiot urządzający grę oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe.
  • Loteria promocyjna. Uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
  • Loteria audioteksowa. Polega na uczestnictwie poprzez odpłatne połączenie telefoniczne lub wysyłanie wiadomości tekstowych z użycie publicznej sieci telekomunikacyjnej.
Istnieją różnice w uregulowanie każdego rodzaju loterii, przykładowo:
  • Loterie pieniężne są objęte monopolem państwowym i mogą być organizowane wyłącznie przez spółkę skarbu państwa wskazaną przez Prezesa Rady Ministrów (na chwilę obecnie jest nią Totalizator Sportowy).
  • Loterie fantowe mogą zostać zorganizowane przez każdego po uzyskaniu zezwolenia (analogicznie jak przy bingo fantowym).
  • Organizowanie loterii promocyjnych i loterii audiotekstowych wymaga uzyskania wcześniejszego zezwolenia.

Gry liczbowe

Ustawa hazardowa w szczególności skupia się na grach liczbowych, które są zdefiniowane jako gry, w których wygraną uzyskuje się przez prawidłowe wytypowanie liczb, znaków lub innych wyróżników, a wysokość wygranych zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek, oraz gra liczbowa keno, w której wygraną uzyskuje się przez prawidłowe wytypowanie liczb, a wysokość wygranych stanowi iloczyn wpłaconej stawki i mnożnika ustalonego dla poszczególnych stopni wygranych. Typowym przykładem jest organizowany przez Totalizator Sportowy Totolotek.

Gry liczbowe są objęte całkowitym monopolem państwowym.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Reklama gier hazardowych

Ustawa Hazardowa wprowadziła ograniczenia dotyczące możliwości reklamy i promocji gier hazardowych. Generalnie zabrania się reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach oraz zakładów wzajemnych. Jedynie dozwolona jest reklama zakładów wzajemnych, na urządzanie których zostało udzielone zezwolenie, pod warunkiem że nie jest kierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się przy udziale małoletnich. Definicja reklamy stanowi bardzo szerokie zagadnienie, gdyż obejmuje: Reklamy usług hazardowych. Wyświetlania znaków towarowych i innych logo, którymi posługują się operatorzy hazardowi, np. wyświetlanie na stronie internetowej nazywa kasyna typu: online casino polska zaprasza lub casino online polska zaprasza. Przekazywania informacji dotyczących tego, gdzie odbywają się takie gry i w jaki sposób w nich uczestniczyć. Zabrania się informowania o sponsorowaniu z wykorzystaniem nazwy handlowej i znaku towarowego

Organy regulacyjne lub rządowe, które są odpowiedzialne za nadzorowanie gier hazardowych

Ogólny nadzór nad grami hazardowymi spoczywa na ministrze właściwym do spraw finansów publicznych (czyli na Ministrze Finansów). Minister odpowiada między innymi za: - wydawanie decyzji czy określona gra jest grą losową (także gier w kasynach online), - wydawanie koncesji kasynowych i zezwoleń na prowadzenie salonów z bingo i zakładów bukmacherskich. Bieżący nadzór nad rynkiem gier hazardowych, także polski kasyn online, a także realizacja prawa, spoczywa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), czyli organu odpowiedzialnego za podatki i cła. Szef Krajowej Administracji Skarbowej oraz Izby Krajowej Administracji Krajowej są upoważnieni do wydawania zezwoleń na niektóre gry hazardowe. Generalnie dyrektorowie Izby Krajowej Administracji Krajowej prowadzą nadzór nad rynkiem gier hazardowych, podczas gdy Naczelnicy Urzędów Skarbowych i Urzędów celno-skarbowych są odpowiedzialni za nakładanie kar za nieprzestrzeganie przepisów Ustawy Hazardowej. Organy administracyjne: Minister Fi

Postulaty zmian Ustawy Hazardowej w przyszłości.

Bardzo ważne zmiany w Ustawie Hazardowej weszły w życie w kwietniu i lipcu 2017 roku. Główne zmiany dotyczyły: Ponownego wprowadzenia na rynek automatów do gier (tzw. Slots), poprzez objęciem monopolem państwowym oferowania gier na automatach w salonach. Pomimo presji środowiska pokerowego wciąż nie uregulowano możliwości gier w turniejach organizowanych jako gra w kasynie. Dostęp do turniejów jest wciąż mocno ograniczony. Wprowadzenie obowiązków poddanie się szkoleniom w celu nadzoru nad grami hazardowymi (wprowadzono także szereg certyfikatów) Rozszerzenie katalogu sankcji karnych o posiadanie automatu (poza nielicznymi wyjątkami). Główne zmiany dotyczące hazardu online, które weszły w życie nowelizacją Ustawy Hazardowej w 2017 roku dotyczą także gier hazardowych online. Kluczowe zmiany dotyczą: Wprowadzenie mechanizmu blokowania kont i blokowania płatności dla stron oferujących gry hazardowe nieposiadające zezwolenia Ministra Finansów. Umożliwienie oferowania