Przejdź do głównej zawartości

Prawna definicja gier hazardowych i przepisy prawne, które ich dotyczą

Hazard (zarówno ten w punktach naziemnych, jak i e-hazard) w Polsce, poza pewnymi przepisami prawnymi dotyczącymi odpowiedzialności karnej i organów nadzorczych, został uregulowany w ustawie z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych (ustawa zwana dalej “Ustawą Hazardową”. Ustawa określa warunki urządzania gier hazardowych oraz zasady prowadzenia działalności w tym zakresie. Polska ustawa należy do jednej z najbardziej restrykcyjnych w Europie, gdyż nakłada wiele ograniczeń na operatorów hazardowych, wraz z licznymi karami.

Obecny stan prawny wynika z pewnych wydarzeń, które towarzyszyły przy jej uchwaleniu. Otóż Ustawa Hazardowa w obecnym kształcie była odpowiedzią na tzw. “aferę hazardową”, która była związana z lobbowaniem przez niektóre podmioty za wprowadzaniem poprawek do poprzednich wersji Ustawy Hazardowej. Ratio legis nowej ustawy było zaostrzenie przepisów, w szczególności tych dotyczących automatów, które leżały u genezy “afery hazardowej”. Rząd miał tym samym wykazać się, że lobby było nieefektywne. Nowa ustawa została uchwalona bardzo szybko, w parlamencie trwało to dwa dni, co skutkuje sprzecznością przepisów i błędami, które powodują utrudnione zastosowanie ustawy w praktyce. Niektórzy komentatorzy podnosili, że ustawa jest sprzeczna z prawem unijnym.
Kluczowa nowelizacja Ustawy Hazardowej miała miejsce w 2017 roku. Wprowadzała ona mechanizm blokowania dostępu do kasyn internetowych, oferujących takie gry hazardowe online, takie jak blackjack, poker online, ruletka online czy automaty do gier online. Użytkownicy z Polski mogli otrzymywali dostęp do stron dopiero gdy operator uzyskał zezwolenie Ministra Finansów na prowadzenie gier kasynowych w Polsce, co wiązało się z płaceniem podatków.

Celem ustawy hazardowej było kompleksowe uregulowanie wszystkich aspektów gier hazardowych. W szczególności ustawa reguluje:
rodzaje gier i zakładów,
sposób dostępu do gier hazardowych, wraz z ograniczeniami ich dostępu,
wymogi proceduralne uzyskania koncesji na prowadzenie kasyna (łącznie np. z wymogami stawianymi przed krupierami),
opłaty za udzielenie koncesji i zezwoleń,
stawki podatkowe,
kary pieniężne.
Poza administracyjnymi karami pieniężnymi, prawo przewiduje sankcje karne za naruszenie postanowień ustawy. Przepisy te znajdują się w Kodeksie Karnym oraz Kodeksie Karnym Skarbowym.

Ustawa hazardowa ma zastosowanie zarówno dla naziemnych gier hazardowych, jak i gier hazardowych online. Operatorzy kasyn internetowych są także związani przepisami ogólnymi ustawy z 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną, która reguluje całokształt sposobu dostarczania usług drogą online.
Ustawa hazardowa dokładnie precyzuje czym są gry hazardowe, dzieląc je na cztery główne kategorie:
 1. Gry losowe, czyli gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Do grupy tej należą:
 a)    gry liczbowe,
 b)    loterie pieniężne,
 c)    gra telebingo,
 d)    gry cylindryczne,
 e)    gry w kości,
 f)     gra bingo pieniężne,
 g)    gra bingo fantowe,
 h)    loterie fantowe,
 i)     loterie promocyjne,
 j)     loterie audioteksowe,
 2. Zakłady wzajemne, czyli zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu:
 a)    wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt,
 b)    zaistnienia różnych zdarzeń,
 3. Gry w karty, które zgodnie z definicją są: gry blackjack, poker i bakarat, jeżeli są rozgrywane o nagrody pieniężne lub rzeczowe.
 4. Gry na automatach, które są określane jako gry na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych lub elektronicznych, w tym komputerowych oraz gry odpowiadające zasadom gier na automatach urządzane przez sieć Internet o wygrane pieniężne lub rzeczowe, w których gra zawiera element losowości.

Gry, w których nie ma elementu losowości (czyli gry, w których wynik w całości zależy od umiejętności i wiedzy uczestnika) nie są objęte regulacją Ustawy Hazardowej. Jednakże często jest tak, że trudno jest stwierdzić, czy dana gra jest w rzeczywistości grą losową. Zależy to od uznania organów.
Minister Finansów posiada uprawnienie do rozstrzygania, na wniosek lub z urzędu, w drodze decyzji, czy gry lub zakłady są grami losowymi, zakładami wzajemnymi, grami w karty albo grami na automacie w rozumieniu ustawy hazardowej.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Postulaty zmian Ustawy Hazardowej w przyszłości.

Bardzo ważne zmiany w Ustawie Hazardowej weszły w życie w kwietniu i lipcu 2017 roku. Główne zmiany dotyczyły: Ponownego wprowadzenia na rynek automatów do gier (tzw. Slots), poprzez objęciem monopolem państwowym oferowania gier na automatach w salonach. Pomimo presji środowiska pokerowego wciąż nie uregulowano możliwości gier w turniejach organizowanych jako gra w kasynie. Dostęp do turniejów jest wciąż mocno ograniczony. Wprowadzenie obowiązków poddanie się szkoleniom w celu nadzoru nad grami hazardowymi (wprowadzono także szereg certyfikatów) Rozszerzenie katalogu sankcji karnych o posiadanie automatu (poza nielicznymi wyjątkami). Główne zmiany dotyczące hazardu online, które weszły w życie nowelizacją Ustawy Hazardowej w 2017 roku dotyczą także gier hazardowych online. Kluczowe zmiany dotyczą: Wprowadzenie mechanizmu blokowania kont i blokowania płatności dla stron oferujących gry hazardowe nieposiadające zezwolenia Ministra Finansów. Umożliwienie oferowania...

Warunki organizowania gier hazardowych online.

Na dzisiaj jedyną formą hazardu w internecie dozwoloną dla podmiotów prywatnych w Polsce są zakłady bukmacherskie oraz loterie promocyjne. Jednakże prowadzenie strony tego typu i tak wymaga uzyskania wcześniejszego zezwolenia. Natomiast zakazane jest uczestniczenie w grach hazardowych urządzanych przez sieć Internet przez podmioty niewykonujące monopolu państwa w tym zakresie, które urządzają gry hazardowe przez sieć Internet bez wymaganego zezwolenia. Ustawa Hazardowa od dnia przyjęcia budziła swoiste kontrowersje, ze względu na tzw. ,,techniczne regulacje", które nie zostały odpowiednio zgłoszone Komisji Europejskiej. Pojawiły się wątpliwości czy wspomniane przepisy wprowadzające ,,regulacje techniczne" są zgodne z prawem wspólnotowym, w szczególności z dyrektywą 2015/1535/EU ustanawiająca procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego. Zgodnie z tą dyrektywą, regulacje techniczne powinny ...

Okresy trwania koncesji i zezwoleń oraz opłaty.

Zgodnie z Ustawą Hazardową koncesji na prowadzenie kasyna udziela się na okres 6 lat. Analogicznie, zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne oraz zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych udziela się na okres 6 lat. Jednakże w tym przypadku podmiot posiadający zezwolenie może wystąpić jednorazowo o jego przedłużenie na okres kolejnych 6 lat. Zezwolenia na urządzenie loterii fantowej, gry bingo fantowe, loterii promocyjnej oraz loterii audioteksowej udziela się na okres trwania loterii lub gry, nie dłużej jednak niż na 2 lata. Ustawa hazardowa przewiduje uiszczanie wielu opłat administracyjnych od wniosku o wydanie koncesji lub udzielenia zezwolenia. Ponadto opłaty ponosi się za zmianę koncesji lub zezwolenia, za rejestrację automatu do gier, urządzenia losującego lub urządzenia do gier, za rozpatrzenie wniosku o rozstrzygnięcie charakteru gier. Opłaty stanowią dochód budżetu państwa. Jednakże opłaty nie są określone w Ustawie Hazardowej jako konkretne kwoty pieni...