Przejdź do głównej zawartości

Prawna definicja gier hazardowych i przepisy prawne, które ich dotyczą

Hazard (zarówno ten w punktach naziemnych, jak i e-hazard) w Polsce, poza pewnymi przepisami prawnymi dotyczącymi odpowiedzialności karnej i organów nadzorczych, został uregulowany w ustawie z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych (ustawa zwana dalej “Ustawą Hazardową”. Ustawa określa warunki urządzania gier hazardowych oraz zasady prowadzenia działalności w tym zakresie. Polska ustawa należy do jednej z najbardziej restrykcyjnych w Europie, gdyż nakłada wiele ograniczeń na operatorów hazardowych, wraz z licznymi karami.

Obecny stan prawny wynika z pewnych wydarzeń, które towarzyszyły przy jej uchwaleniu. Otóż Ustawa Hazardowa w obecnym kształcie była odpowiedzią na tzw. “aferę hazardową”, która była związana z lobbowaniem przez niektóre podmioty za wprowadzaniem poprawek do poprzednich wersji Ustawy Hazardowej. Ratio legis nowej ustawy było zaostrzenie przepisów, w szczególności tych dotyczących automatów, które leżały u genezy “afery hazardowej”. Rząd miał tym samym wykazać się, że lobby było nieefektywne. Nowa ustawa została uchwalona bardzo szybko, w parlamencie trwało to dwa dni, co skutkuje sprzecznością przepisów i błędami, które powodują utrudnione zastosowanie ustawy w praktyce. Niektórzy komentatorzy podnosili, że ustawa jest sprzeczna z prawem unijnym.
Kluczowa nowelizacja Ustawy Hazardowej miała miejsce w 2017 roku. Wprowadzała ona mechanizm blokowania dostępu do kasyn internetowych, oferujących takie gry hazardowe online, takie jak blackjack, poker online, ruletka online czy automaty do gier online. Użytkownicy z Polski mogli otrzymywali dostęp do stron dopiero gdy operator uzyskał zezwolenie Ministra Finansów na prowadzenie gier kasynowych w Polsce, co wiązało się z płaceniem podatków.

Celem ustawy hazardowej było kompleksowe uregulowanie wszystkich aspektów gier hazardowych. W szczególności ustawa reguluje:
rodzaje gier i zakładów,
sposób dostępu do gier hazardowych, wraz z ograniczeniami ich dostępu,
wymogi proceduralne uzyskania koncesji na prowadzenie kasyna (łącznie np. z wymogami stawianymi przed krupierami),
opłaty za udzielenie koncesji i zezwoleń,
stawki podatkowe,
kary pieniężne.
Poza administracyjnymi karami pieniężnymi, prawo przewiduje sankcje karne za naruszenie postanowień ustawy. Przepisy te znajdują się w Kodeksie Karnym oraz Kodeksie Karnym Skarbowym.

Ustawa hazardowa ma zastosowanie zarówno dla naziemnych gier hazardowych, jak i gier hazardowych online. Operatorzy kasyn internetowych są także związani przepisami ogólnymi ustawy z 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną, która reguluje całokształt sposobu dostarczania usług drogą online.
Ustawa hazardowa dokładnie precyzuje czym są gry hazardowe, dzieląc je na cztery główne kategorie:
 1. Gry losowe, czyli gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Do grupy tej należą:
 a)    gry liczbowe,
 b)    loterie pieniężne,
 c)    gra telebingo,
 d)    gry cylindryczne,
 e)    gry w kości,
 f)     gra bingo pieniężne,
 g)    gra bingo fantowe,
 h)    loterie fantowe,
 i)     loterie promocyjne,
 j)     loterie audioteksowe,
 2. Zakłady wzajemne, czyli zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu:
 a)    wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt,
 b)    zaistnienia różnych zdarzeń,
 3. Gry w karty, które zgodnie z definicją są: gry blackjack, poker i bakarat, jeżeli są rozgrywane o nagrody pieniężne lub rzeczowe.
 4. Gry na automatach, które są określane jako gry na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych lub elektronicznych, w tym komputerowych oraz gry odpowiadające zasadom gier na automatach urządzane przez sieć Internet o wygrane pieniężne lub rzeczowe, w których gra zawiera element losowości.

Gry, w których nie ma elementu losowości (czyli gry, w których wynik w całości zależy od umiejętności i wiedzy uczestnika) nie są objęte regulacją Ustawy Hazardowej. Jednakże często jest tak, że trudno jest stwierdzić, czy dana gra jest w rzeczywistości grą losową. Zależy to od uznania organów.
Minister Finansów posiada uprawnienie do rozstrzygania, na wniosek lub z urzędu, w drodze decyzji, czy gry lub zakłady są grami losowymi, zakładami wzajemnymi, grami w karty albo grami na automacie w rozumieniu ustawy hazardowej.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Reklama gier hazardowych

Ustawa Hazardowa wprowadziła ograniczenia dotyczące możliwości reklamy i promocji gier hazardowych. Generalnie zabrania się reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach oraz zakładów wzajemnych. Jedynie dozwolona jest reklama zakładów wzajemnych, na urządzanie których zostało udzielone zezwolenie, pod warunkiem że nie jest kierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się przy udziale małoletnich. Definicja reklamy stanowi bardzo szerokie zagadnienie, gdyż obejmuje: Reklamy usług hazardowych. Wyświetlania znaków towarowych i innych logo, którymi posługują się operatorzy hazardowi, np. wyświetlanie na stronie internetowej nazywa kasyna typu: online casino polska zaprasza lub casino online polska zaprasza. Przekazywania informacji dotyczących tego, gdzie odbywają się takie gry i w jaki sposób w nich uczestniczyć. Zabrania się informowania o sponsorowaniu z wykorzystaniem nazwy handlowej i znaku towarowego

Organy regulacyjne lub rządowe, które są odpowiedzialne za nadzorowanie gier hazardowych

Ogólny nadzór nad grami hazardowymi spoczywa na ministrze właściwym do spraw finansów publicznych (czyli na Ministrze Finansów). Minister odpowiada między innymi za: - wydawanie decyzji czy określona gra jest grą losową (także gier w kasynach online), - wydawanie koncesji kasynowych i zezwoleń na prowadzenie salonów z bingo i zakładów bukmacherskich. Bieżący nadzór nad rynkiem gier hazardowych, także polski kasyn online, a także realizacja prawa, spoczywa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), czyli organu odpowiedzialnego za podatki i cła. Szef Krajowej Administracji Skarbowej oraz Izby Krajowej Administracji Krajowej są upoważnieni do wydawania zezwoleń na niektóre gry hazardowe. Generalnie dyrektorowie Izby Krajowej Administracji Krajowej prowadzą nadzór nad rynkiem gier hazardowych, podczas gdy Naczelnicy Urzędów Skarbowych i Urzędów celno-skarbowych są odpowiedzialni za nakładanie kar za nieprzestrzeganie przepisów Ustawy Hazardowej. Organy administracyjne: Minister Fi

Postulaty zmian Ustawy Hazardowej w przyszłości.

Bardzo ważne zmiany w Ustawie Hazardowej weszły w życie w kwietniu i lipcu 2017 roku. Główne zmiany dotyczyły: Ponownego wprowadzenia na rynek automatów do gier (tzw. Slots), poprzez objęciem monopolem państwowym oferowania gier na automatach w salonach. Pomimo presji środowiska pokerowego wciąż nie uregulowano możliwości gier w turniejach organizowanych jako gra w kasynie. Dostęp do turniejów jest wciąż mocno ograniczony. Wprowadzenie obowiązków poddanie się szkoleniom w celu nadzoru nad grami hazardowymi (wprowadzono także szereg certyfikatów) Rozszerzenie katalogu sankcji karnych o posiadanie automatu (poza nielicznymi wyjątkami). Główne zmiany dotyczące hazardu online, które weszły w życie nowelizacją Ustawy Hazardowej w 2017 roku dotyczą także gier hazardowych online. Kluczowe zmiany dotyczą: Wprowadzenie mechanizmu blokowania kont i blokowania płatności dla stron oferujących gry hazardowe nieposiadające zezwolenia Ministra Finansów. Umożliwienie oferowania