Przejdź do głównej zawartości

Prawna definicja gier hazardowych i przepisy prawne, które ich dotyczą

Hazard (zarówno ten w punktach naziemnych, jak i e-hazard) w Polsce, poza pewnymi przepisami prawnymi dotyczącymi odpowiedzialności karnej i organów nadzorczych, został uregulowany w ustawie z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych (ustawa zwana dalej “Ustawą Hazardową”. Ustawa określa warunki urządzania gier hazardowych oraz zasady prowadzenia działalności w tym zakresie. Polska ustawa należy do jednej z najbardziej restrykcyjnych w Europie, gdyż nakłada wiele ograniczeń na operatorów hazardowych, wraz z licznymi karami.

Obecny stan prawny wynika z pewnych wydarzeń, które towarzyszyły przy jej uchwaleniu. Otóż Ustawa Hazardowa w obecnym kształcie była odpowiedzią na tzw. “aferę hazardową”, która była związana z lobbowaniem przez niektóre podmioty za wprowadzaniem poprawek do poprzednich wersji Ustawy Hazardowej. Ratio legis nowej ustawy było zaostrzenie przepisów, w szczególności tych dotyczących automatów, które leżały u genezy “afery hazardowej”. Rząd miał tym samym wykazać się, że lobby było nieefektywne. Nowa ustawa została uchwalona bardzo szybko, w parlamencie trwało to dwa dni, co skutkuje sprzecznością przepisów i błędami, które powodują utrudnione zastosowanie ustawy w praktyce. Niektórzy komentatorzy podnosili, że ustawa jest sprzeczna z prawem unijnym.
Kluczowa nowelizacja Ustawy Hazardowej miała miejsce w 2017 roku. Wprowadzała ona mechanizm blokowania dostępu do kasyn internetowych, oferujących takie gry hazardowe online, takie jak blackjack, poker online, ruletka online czy automaty do gier online. Użytkownicy z Polski mogli otrzymywali dostęp do stron dopiero gdy operator uzyskał zezwolenie Ministra Finansów na prowadzenie gier kasynowych w Polsce, co wiązało się z płaceniem podatków.

Celem ustawy hazardowej było kompleksowe uregulowanie wszystkich aspektów gier hazardowych. W szczególności ustawa reguluje:
rodzaje gier i zakładów,
sposób dostępu do gier hazardowych, wraz z ograniczeniami ich dostępu,
wymogi proceduralne uzyskania koncesji na prowadzenie kasyna (łącznie np. z wymogami stawianymi przed krupierami),
opłaty za udzielenie koncesji i zezwoleń,
stawki podatkowe,
kary pieniężne.
Poza administracyjnymi karami pieniężnymi, prawo przewiduje sankcje karne za naruszenie postanowień ustawy. Przepisy te znajdują się w Kodeksie Karnym oraz Kodeksie Karnym Skarbowym.

Ustawa hazardowa ma zastosowanie zarówno dla naziemnych gier hazardowych, jak i gier hazardowych online. Operatorzy kasyn internetowych są także związani przepisami ogólnymi ustawy z 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną, która reguluje całokształt sposobu dostarczania usług drogą online.
Ustawa hazardowa dokładnie precyzuje czym są gry hazardowe, dzieląc je na cztery główne kategorie:
 1. Gry losowe, czyli gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Do grupy tej należą:
 a)    gry liczbowe,
 b)    loterie pieniężne,
 c)    gra telebingo,
 d)    gry cylindryczne,
 e)    gry w kości,
 f)     gra bingo pieniężne,
 g)    gra bingo fantowe,
 h)    loterie fantowe,
 i)     loterie promocyjne,
 j)     loterie audioteksowe,
 2. Zakłady wzajemne, czyli zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu:
 a)    wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt,
 b)    zaistnienia różnych zdarzeń,
 3. Gry w karty, które zgodnie z definicją są: gry blackjack, poker i bakarat, jeżeli są rozgrywane o nagrody pieniężne lub rzeczowe.
 4. Gry na automatach, które są określane jako gry na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych lub elektronicznych, w tym komputerowych oraz gry odpowiadające zasadom gier na automatach urządzane przez sieć Internet o wygrane pieniężne lub rzeczowe, w których gra zawiera element losowości.

Gry, w których nie ma elementu losowości (czyli gry, w których wynik w całości zależy od umiejętności i wiedzy uczestnika) nie są objęte regulacją Ustawy Hazardowej. Jednakże często jest tak, że trudno jest stwierdzić, czy dana gra jest w rzeczywistości grą losową. Zależy to od uznania organów.
Minister Finansów posiada uprawnienie do rozstrzygania, na wniosek lub z urzędu, w drodze decyzji, czy gry lub zakłady są grami losowymi, zakładami wzajemnymi, grami w karty albo grami na automacie w rozumieniu ustawy hazardowej.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Postulaty zmian Ustawy Hazardowej w przyszłości.

Bardzo ważne zmiany w Ustawie Hazardowej weszły w życie w kwietniu i lipcu 2017 roku. Główne zmiany dotyczyły: Ponownego wprowadzenia na rynek automatów do gier (tzw. Slots), poprzez objęciem monopolem państwowym oferowania gier na automatach w salonach. Pomimo presji środowiska pokerowego wciąż nie uregulowano możliwości gier w turniejach organizowanych jako gra w kasynie. Dostęp do turniejów jest wciąż mocno ograniczony. Wprowadzenie obowiązków poddanie się szkoleniom w celu nadzoru nad grami hazardowymi (wprowadzono także szereg certyfikatów) Rozszerzenie katalogu sankcji karnych o posiadanie automatu (poza nielicznymi wyjątkami). Główne zmiany dotyczące hazardu online, które weszły w życie nowelizacją Ustawy Hazardowej w 2017 roku dotyczą także gier hazardowych online. Kluczowe zmiany dotyczą: Wprowadzenie mechanizmu blokowania kont i blokowania płatności dla stron oferujących gry hazardowe nieposiadające zezwolenia Ministra Finansów. Umożliwienie oferowania...

Koncesje i zezwolenia na prowadzenie punktów naziemnych

W zależności od rodzaju gry wymagane są koncesje lub zezwolenia, przykładowo: Prowadzenie gier kasyna gry wymaga uzyskania koncesji. Prowadzenie salonu gier bingo wymaga uzyskania zezwolenia. Prowadzenie zakładów wzajemnych wymaga uzyskania zezwolenia. Wymagania dla uzyskania koncesji/zezwoleń są podobne, jednakże najtrudniej jest uzyskać koncesję na prowadzenie gier kasynowych. Kasyna i salony gier bingo są ograniczone liczbowo. Zgodnie z Ustawą Hazardową kasyna gry mogą być lokalizowane w miejscowościach liczących do 250 tys. mieszkańców - 1 kasyno. Na każde kolejne rozpoczęte 250 tys. mieszkańców liczbę dozwolonych kasyn gry zwiększa się o 1. Łączna liczba kasyn gry w województwie nie może być jednak wyższa niż 1 kasyno na każde pełne 650 tys. mieszkańców województwa. Kasyna gry mogą być także lokalizowane na pełnomorskich statkach pasażerskich i promach pasażerskich o polskiej przynależności, pod warunkiem że gra prowadzona jest w czasie rejsu i rozpoczyn...

Jakie gry hazardowe zostały wyraźnie określone w ustawie

Poker Ustawa Hazardowa klasyfikuje pokera, podobnie jak blackjacka jako grę w karty. Jednakże samo pojęcie “poker” oraz zasady nie zostały w ustawie zdefiniowane. Orzecznictwo także nie wyróżniło definicji pokera czy pokera online (ogólnie wszystkie gry, które przypominają grę w pokera, należy rozumieć jako poker). Gdy obejmuje nagrody pieniężne lub rzeczowe, to gra w pokera podlega ścisłej regulacji (w przeciwnym przepisy nie mają zastosowania). Ustawa hazardowe zawiera katalog form tej rozgrywki: w formie turnieju organizowanego przez kasyno na terenie kasyna lub poza nim w formie rozgrywki przeciwko kasynu, na jego terenie, w formie turnieju organizowanego przez podmiot, gdy wartość nagród rzeczowych nie przekracza 50% kwoty bazowej. Organizowanie turniejów pokerowych wymaga wcześniejszego zgłoszenia do odpowiednich organów, natomiast warunki turniejów muszą zostać zaakceptowane przez Ministra Finansów. Zakłady wzajemne Zgodnie z treścią ustawy hazardo...