Hazard (zarówno ten w punktach naziemnych, jak i e-hazard) w Polsce, poza pewnymi przepisami prawnymi dotyczącymi odpowiedzialności karnej i organów nadzorczych, został uregulowany w ustawie z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych (ustawa zwana dalej “Ustawą Hazardową”. Ustawa określa warunki urządzania gier hazardowych oraz zasady prowadzenia działalności w tym zakresie. Polska ustawa należy do jednej z najbardziej restrykcyjnych w Europie, gdyż nakłada wiele ograniczeń na operatorów hazardowych, wraz z licznymi karami.
Obecny stan prawny wynika z pewnych wydarzeń, które towarzyszyły przy jej uchwaleniu. Otóż Ustawa Hazardowa w obecnym kształcie była odpowiedzią na tzw. “aferę hazardową”, która była związana z lobbowaniem przez niektóre podmioty za wprowadzaniem poprawek do poprzednich wersji Ustawy Hazardowej. Ratio legis nowej ustawy było zaostrzenie przepisów, w szczególności tych dotyczących automatów, które leżały u genezy “afery hazardowej”. Rząd miał tym samym wykazać się, że lobby było nieefektywne. Nowa ustawa została uchwalona bardzo szybko, w parlamencie trwało to dwa dni, co skutkuje sprzecznością przepisów i błędami, które powodują utrudnione zastosowanie ustawy w praktyce. Niektórzy komentatorzy podnosili, że ustawa jest sprzeczna z prawem unijnym.
Kluczowa nowelizacja Ustawy Hazardowej miała miejsce w 2017 roku. Wprowadzała ona mechanizm blokowania dostępu do kasyn internetowych, oferujących takie gry hazardowe online, takie jak blackjack, poker online, ruletka online czy automaty do gier online. Użytkownicy z Polski mogli otrzymywali dostęp do stron dopiero gdy operator uzyskał zezwolenie Ministra Finansów na prowadzenie gier kasynowych w Polsce, co wiązało się z płaceniem podatków.
Celem ustawy hazardowej było kompleksowe uregulowanie wszystkich aspektów gier hazardowych. W szczególności ustawa reguluje:
rodzaje gier i zakładów,
sposób dostępu do gier hazardowych, wraz z ograniczeniami ich dostępu,
wymogi proceduralne uzyskania koncesji na prowadzenie kasyna (łącznie np. z wymogami stawianymi przed krupierami),
opłaty za udzielenie koncesji i zezwoleń,
stawki podatkowe,
kary pieniężne.
Poza administracyjnymi karami pieniężnymi, prawo przewiduje sankcje karne za naruszenie postanowień ustawy. Przepisy te znajdują się w Kodeksie Karnym oraz Kodeksie Karnym Skarbowym.
Ustawa hazardowa ma zastosowanie zarówno dla naziemnych gier hazardowych, jak i gier hazardowych online. Operatorzy kasyn internetowych są także związani przepisami ogólnymi ustawy z 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną, która reguluje całokształt sposobu dostarczania usług drogą online.
Ustawa hazardowa dokładnie precyzuje czym są gry hazardowe, dzieląc je na cztery główne kategorie:
1. Gry losowe, czyli gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Do grupy tej należą:
a) gry liczbowe,
b) loterie pieniężne,
c) gra telebingo,
d) gry cylindryczne,
e) gry w kości,
f) gra bingo pieniężne,
g) gra bingo fantowe,
h) loterie fantowe,
i) loterie promocyjne,
j) loterie audioteksowe,
2. Zakłady wzajemne, czyli zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu:
a) wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt,
b) zaistnienia różnych zdarzeń,
3. Gry w karty, które zgodnie z definicją są: gry blackjack, poker i bakarat, jeżeli są rozgrywane o nagrody pieniężne lub rzeczowe.
4. Gry na automatach, które są określane jako gry na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych lub elektronicznych, w tym komputerowych oraz gry odpowiadające zasadom gier na automatach urządzane przez sieć Internet o wygrane pieniężne lub rzeczowe, w których gra zawiera element losowości.
Gry, w których nie ma elementu losowości (czyli gry, w których wynik w całości zależy od umiejętności i wiedzy uczestnika) nie są objęte regulacją Ustawy Hazardowej. Jednakże często jest tak, że trudno jest stwierdzić, czy dana gra jest w rzeczywistości grą losową. Zależy to od uznania organów.
Minister Finansów posiada uprawnienie do rozstrzygania, na wniosek lub z urzędu, w drodze decyzji, czy gry lub zakłady są grami losowymi, zakładami wzajemnymi, grami w karty albo grami na automacie w rozumieniu ustawy hazardowej.
Obecny stan prawny wynika z pewnych wydarzeń, które towarzyszyły przy jej uchwaleniu. Otóż Ustawa Hazardowa w obecnym kształcie była odpowiedzią na tzw. “aferę hazardową”, która była związana z lobbowaniem przez niektóre podmioty za wprowadzaniem poprawek do poprzednich wersji Ustawy Hazardowej. Ratio legis nowej ustawy było zaostrzenie przepisów, w szczególności tych dotyczących automatów, które leżały u genezy “afery hazardowej”. Rząd miał tym samym wykazać się, że lobby było nieefektywne. Nowa ustawa została uchwalona bardzo szybko, w parlamencie trwało to dwa dni, co skutkuje sprzecznością przepisów i błędami, które powodują utrudnione zastosowanie ustawy w praktyce. Niektórzy komentatorzy podnosili, że ustawa jest sprzeczna z prawem unijnym.
Kluczowa nowelizacja Ustawy Hazardowej miała miejsce w 2017 roku. Wprowadzała ona mechanizm blokowania dostępu do kasyn internetowych, oferujących takie gry hazardowe online, takie jak blackjack, poker online, ruletka online czy automaty do gier online. Użytkownicy z Polski mogli otrzymywali dostęp do stron dopiero gdy operator uzyskał zezwolenie Ministra Finansów na prowadzenie gier kasynowych w Polsce, co wiązało się z płaceniem podatków.
Celem ustawy hazardowej było kompleksowe uregulowanie wszystkich aspektów gier hazardowych. W szczególności ustawa reguluje:
rodzaje gier i zakładów,
sposób dostępu do gier hazardowych, wraz z ograniczeniami ich dostępu,
wymogi proceduralne uzyskania koncesji na prowadzenie kasyna (łącznie np. z wymogami stawianymi przed krupierami),
opłaty za udzielenie koncesji i zezwoleń,
stawki podatkowe,
kary pieniężne.
Poza administracyjnymi karami pieniężnymi, prawo przewiduje sankcje karne za naruszenie postanowień ustawy. Przepisy te znajdują się w Kodeksie Karnym oraz Kodeksie Karnym Skarbowym.
Ustawa hazardowa ma zastosowanie zarówno dla naziemnych gier hazardowych, jak i gier hazardowych online. Operatorzy kasyn internetowych są także związani przepisami ogólnymi ustawy z 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną, która reguluje całokształt sposobu dostarczania usług drogą online.
Ustawa hazardowa dokładnie precyzuje czym są gry hazardowe, dzieląc je na cztery główne kategorie:
1. Gry losowe, czyli gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Do grupy tej należą:
a) gry liczbowe,
b) loterie pieniężne,
c) gra telebingo,
d) gry cylindryczne,
e) gry w kości,
f) gra bingo pieniężne,
g) gra bingo fantowe,
h) loterie fantowe,
i) loterie promocyjne,
j) loterie audioteksowe,
2. Zakłady wzajemne, czyli zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu:
a) wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt,
b) zaistnienia różnych zdarzeń,
3. Gry w karty, które zgodnie z definicją są: gry blackjack, poker i bakarat, jeżeli są rozgrywane o nagrody pieniężne lub rzeczowe.
4. Gry na automatach, które są określane jako gry na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych lub elektronicznych, w tym komputerowych oraz gry odpowiadające zasadom gier na automatach urządzane przez sieć Internet o wygrane pieniężne lub rzeczowe, w których gra zawiera element losowości.
Gry, w których nie ma elementu losowości (czyli gry, w których wynik w całości zależy od umiejętności i wiedzy uczestnika) nie są objęte regulacją Ustawy Hazardowej. Jednakże często jest tak, że trudno jest stwierdzić, czy dana gra jest w rzeczywistości grą losową. Zależy to od uznania organów.
Minister Finansów posiada uprawnienie do rozstrzygania, na wniosek lub z urzędu, w drodze decyzji, czy gry lub zakłady są grami losowymi, zakładami wzajemnymi, grami w karty albo grami na automacie w rozumieniu ustawy hazardowej.
Komentarze
Prześlij komentarz