Przejdź do głównej zawartości

Okresy trwania koncesji i zezwoleń oraz opłaty.

Zgodnie z Ustawą Hazardową koncesji na prowadzenie kasyna udziela się na okres 6 lat. Analogicznie, zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne oraz zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych udziela się na okres 6 lat. Jednakże w tym przypadku podmiot posiadający zezwolenie może wystąpić jednorazowo o jego przedłużenie na okres kolejnych 6 lat. Zezwolenia na urządzenie loterii fantowej, gry bingo fantowe, loterii promocyjnej oraz loterii audioteksowej udziela się na okres trwania loterii lub gry, nie dłużej jednak niż na 2 lata.
Ustawa hazardowa przewiduje uiszczanie wielu opłat administracyjnych od wniosku o wydanie koncesji lub udzielenia zezwolenia. Ponadto opłaty ponosi się za zmianę koncesji lub zezwolenia, za rejestrację automatu do gier, urządzenia losującego lub urządzenia do gier, za rozpatrzenie wniosku o rozstrzygnięcie charakteru gier. Opłaty stanowią dochód budżetu państwa. Jednakże opłaty nie są określone w Ustawie Hazardowej jako konkretne kwoty pieniędzy, lecz są prezentowane jako procent od tzw. “kwoty bazowej”. Kwota bazowa dla danego roku kalendarzowego jest równa kwocie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego w obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Statystycznego. Na dzisiaj kwota bazowa wynosi 4,474 PLN. Opłaty kształtują się następująco:
  • Koncesji na prowadzenie kasyna gry wynosi 32,000% kwoty bazowej.
  • Zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne wynosi 5,500% kwoty bazowej.
  • Zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych wynosi 2,000% kwoty bazowej oraz dodatkowo,
◦    za każdy punkt przyjmowania zakładów wzajemnych - 50% kwoty bazowej,
◦  za urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet - 2,000% kwoty bazowej,
◦  za każdą stronę internetową wykorzystywaną do urządzania zakładów wzajemnych - 5,000% kwoty bazowej.
  • Zezwolenia na urządzanie loterii fantowej albo gry bingo fantowe wynosi 100% kwoty bazowej, a gdy zezwolenie dotyczy gier urządzanych na obszarze jednego województwa - 50% kwoty bazowej.
  • Zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej wynosi 10% wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 50% kwoty bazowej.
  • Opłata za rozpatrzenie wniosku o rozstrzygnięcie charakteru gier wynosi 200% kwoty bazowej.

Zgłoszenia nie podlegają żadnym opłatom.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Koncesje i zezwolenia na prowadzenie punktów naziemnych

W zależności od rodzaju gry wymagane są koncesje lub zezwolenia, przykładowo: Prowadzenie gier kasyna gry wymaga uzyskania koncesji. Prowadzenie salonu gier bingo wymaga uzyskania zezwolenia. Prowadzenie zakładów wzajemnych wymaga uzyskania zezwolenia. Wymagania dla uzyskania koncesji/zezwoleń są podobne, jednakże najtrudniej jest uzyskać koncesję na prowadzenie gier kasynowych. Kasyna i salony gier bingo są ograniczone liczbowo. Zgodnie z Ustawą Hazardową kasyna gry mogą być lokalizowane w miejscowościach liczących do 250 tys. mieszkańców - 1 kasyno. Na każde kolejne rozpoczęte 250 tys. mieszkańców liczbę dozwolonych kasyn gry zwiększa się o 1. Łączna liczba kasyn gry w województwie nie może być jednak wyższa niż 1 kasyno na każde pełne 650 tys. mieszkańców województwa. Kasyna gry mogą być także lokalizowane na pełnomorskich statkach pasażerskich i promach pasażerskich o polskiej przynależności, pod warunkiem że gra prowadzona jest w czasie rejsu i rozpoczyn...

Prawna definicja gier hazardowych i przepisy prawne, które ich dotyczą

Hazard (zarówno ten w punktach naziemnych, jak i e-hazard) w Polsce, poza pewnymi przepisami prawnymi dotyczącymi odpowiedzialności karnej i organów nadzorczych, został uregulowany w ustawie z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych (ustawa zwana dalej “Ustawą Hazardową”. Ustawa określa warunki urządzania gier hazardowych oraz zasady prowadzenia działalności w tym zakresie. Polska ustawa należy do jednej z najbardziej restrykcyjnych w Europie, gdyż nakłada wiele ograniczeń na operatorów hazardowych, wraz z licznymi karami. Obecny stan prawny wynika z pewnych wydarzeń, które towarzyszyły przy jej uchwaleniu. Otóż Ustawa Hazardowa w obecnym kształcie była odpowiedzią na tzw. “aferę hazardową”, która była związana z lobbowaniem przez niektóre podmioty za wprowadzaniem poprawek do poprzednich wersji Ustawy Hazardowej. Ratio legis nowej ustawy było zaostrzenie przepisów, w szczególności tych dotyczących automatów, które leżały u genezy “afery hazardowej”. Rząd miał tym samym wyk...

Organy regulacyjne lub rządowe, które są odpowiedzialne za nadzorowanie gier hazardowych

Ogólny nadzór nad grami hazardowymi spoczywa na ministrze właściwym do spraw finansów publicznych (czyli na Ministrze Finansów). Minister odpowiada między innymi za: - wydawanie decyzji czy określona gra jest grą losową (także gier w kasynach online), - wydawanie koncesji kasynowych i zezwoleń na prowadzenie salonów z bingo i zakładów bukmacherskich. Bieżący nadzór nad rynkiem gier hazardowych, także polski kasyn online, a także realizacja prawa, spoczywa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), czyli organu odpowiedzialnego za podatki i cła. Szef Krajowej Administracji Skarbowej oraz Izby Krajowej Administracji Krajowej są upoważnieni do wydawania zezwoleń na niektóre gry hazardowe. Generalnie dyrektorowie Izby Krajowej Administracji Krajowej prowadzą nadzór nad rynkiem gier hazardowych, podczas gdy Naczelnicy Urzędów Skarbowych i Urzędów celno-skarbowych są odpowiedzialni za nakładanie kar za nieprzestrzeganie przepisów Ustawy Hazardowej. Organy administracyjne: Minister Fi...