Przejdź do głównej zawartości

Warunki organizowania gier hazardowych online.

Na dzisiaj jedyną formą hazardu w internecie dozwoloną dla podmiotów prywatnych w Polsce są zakłady bukmacherskie oraz loterie promocyjne. Jednakże prowadzenie strony tego typu i tak wymaga uzyskania wcześniejszego zezwolenia. Natomiast zakazane jest uczestniczenie w grach hazardowych urządzanych przez sieć Internet przez podmioty niewykonujące monopolu państwa w tym zakresie, które urządzają gry hazardowe przez sieć Internet bez wymaganego zezwolenia.

Ustawa Hazardowa od dnia przyjęcia budziła swoiste kontrowersje, ze względu na tzw. ,,techniczne regulacje", które nie zostały odpowiednio zgłoszone Komisji Europejskiej. Pojawiły się wątpliwości czy wspomniane przepisy wprowadzające ,,regulacje techniczne" są zgodne z prawem wspólnotowym, w szczególności z dyrektywą 2015/1535/EU ustanawiająca procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego. Zgodnie z tą dyrektywą, regulacje techniczne powinny zostać zgłoszone Komisji Europejskiej przed uchwaleniem aktu prawnego, w przeciwnym razie nie będzie można stosować ich wobec osób fizycznych. W momencie przyjęcia Ustawy Hazardowej nie zgłoszono takiej informacji Komisji Europejskiej. W konsekwencji Ustawa Hazardowa została zakwestionowana przez Trybunałem Sprawiedliwości UE, który w wyrokach C-213/11, C-214/11 i 217/11 w sprawie Fortuna stwierdził, że ustawa może zawierać potencjalnie pewne zapisy dotyczące regulacji technicznych. Natomiast w wyroku C-303/15 stwierdzono inaczej. Pojawiła się zatem rozbieżność interpretacyjna w zakresie funkcjonowania salonów maszyn slotowych bez zezwolenia.

W kilku odrębnych postępowaniach Komisja Europejska przeprowadziła postępowanie w sprawie naruszenia przez Polski dyrektywny unijnej dotyczącej społeczeństwa informatyczne. Jednakże w grudniu 2017 r. Komisja postanowiła umorzyć wszystkie wszczęte postępowania w tej sprawie.

Na dzisiaj zarówno stanowisko Komisji, jak i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości w kwestii zgodności przepisów Ustawy Hazardowej z prawem unijnym nie stwarza zagrożenia, że polskie przepisy zostaną uchylone.

Istniejące zezwolenia

Jedyne dostępne zezwolenia na prowadzenie działalności hazardowej online są zakłady wzajemne i loterie promocyjne. Ustawa nie przewiduje także ograniczeń dotyczących liczby przedsiębiorców oferujących usługi zakładów i loterii promocyjnych. Zezwolenia są wydawane dla konkretnych domen internetowych, na których gracze mogą obstawiać wyniki. Natomiast zezwolenia na loterie promocyjne odnoszą się wyłącznie do partykularnej loterii.

Postępowanie w sprawie uzyskania zezwolenia

Postępowanie w sprawie uzyskania zezwolenia jest analogiczne do postępowanie w sprawie uzyskania zezwolenia na prowadzenie punktów przyjmowania zakładów wzajemnych. Jednakże jest kilka różnić skupiających się np. na procedurze weryfikacji wieku gracza (przykładowo skan dowodu osobistego).
W przypadku urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet, podmiot urządzający takie zakłady jest obowiązany złożyć, w terminie określonym w zezwoleniu, zabezpieczenie finansowe w wysokości 480,000 PLN.

Czas trwania licencji i opłaty

Analogicznie do naziemnych punktów przyjmowania, zezwolenie na działalność online jest ważne przez okres 6 lat, natomiast okres ważności zezwolenia na przeprowadzenie loterii promocyjnej nie może przekroczyć 2 lat. Legalne kasyno online musi posiadać ważne zezwolenie.

Opłaty 

Za udzielenie zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych wynosi 2,000% kwoty bazowej oraz dodatkowo za urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet - 2,000% kwoty bazowej.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Reklama gier hazardowych

Ustawa Hazardowa wprowadziła ograniczenia dotyczące możliwości reklamy i promocji gier hazardowych. Generalnie zabrania się reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach oraz zakładów wzajemnych. Jedynie dozwolona jest reklama zakładów wzajemnych, na urządzanie których zostało udzielone zezwolenie, pod warunkiem że nie jest kierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się przy udziale małoletnich. Definicja reklamy stanowi bardzo szerokie zagadnienie, gdyż obejmuje: Reklamy usług hazardowych. Wyświetlania znaków towarowych i innych logo, którymi posługują się operatorzy hazardowi, np. wyświetlanie na stronie internetowej nazywa kasyna typu: online casino polska zaprasza lub casino online polska zaprasza. Przekazywania informacji dotyczących tego, gdzie odbywają się takie gry i w jaki sposób w nich uczestniczyć. Zabrania się informowania o sponsorowaniu z wykorzystaniem nazwy handlowej i znaku towarowego

Organy regulacyjne lub rządowe, które są odpowiedzialne za nadzorowanie gier hazardowych

Ogólny nadzór nad grami hazardowymi spoczywa na ministrze właściwym do spraw finansów publicznych (czyli na Ministrze Finansów). Minister odpowiada między innymi za: - wydawanie decyzji czy określona gra jest grą losową (także gier w kasynach online), - wydawanie koncesji kasynowych i zezwoleń na prowadzenie salonów z bingo i zakładów bukmacherskich. Bieżący nadzór nad rynkiem gier hazardowych, także polski kasyn online, a także realizacja prawa, spoczywa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), czyli organu odpowiedzialnego za podatki i cła. Szef Krajowej Administracji Skarbowej oraz Izby Krajowej Administracji Krajowej są upoważnieni do wydawania zezwoleń na niektóre gry hazardowe. Generalnie dyrektorowie Izby Krajowej Administracji Krajowej prowadzą nadzór nad rynkiem gier hazardowych, podczas gdy Naczelnicy Urzędów Skarbowych i Urzędów celno-skarbowych są odpowiedzialni za nakładanie kar za nieprzestrzeganie przepisów Ustawy Hazardowej. Organy administracyjne: Minister Fi

Postulaty zmian Ustawy Hazardowej w przyszłości.

Bardzo ważne zmiany w Ustawie Hazardowej weszły w życie w kwietniu i lipcu 2017 roku. Główne zmiany dotyczyły: Ponownego wprowadzenia na rynek automatów do gier (tzw. Slots), poprzez objęciem monopolem państwowym oferowania gier na automatach w salonach. Pomimo presji środowiska pokerowego wciąż nie uregulowano możliwości gier w turniejach organizowanych jako gra w kasynie. Dostęp do turniejów jest wciąż mocno ograniczony. Wprowadzenie obowiązków poddanie się szkoleniom w celu nadzoru nad grami hazardowymi (wprowadzono także szereg certyfikatów) Rozszerzenie katalogu sankcji karnych o posiadanie automatu (poza nielicznymi wyjątkami). Główne zmiany dotyczące hazardu online, które weszły w życie nowelizacją Ustawy Hazardowej w 2017 roku dotyczą także gier hazardowych online. Kluczowe zmiany dotyczą: Wprowadzenie mechanizmu blokowania kont i blokowania płatności dla stron oferujących gry hazardowe nieposiadające zezwolenia Ministra Finansów. Umożliwienie oferowania