Na dzisiaj jedyną formą hazardu w internecie dozwoloną dla podmiotów prywatnych w Polsce są zakłady bukmacherskie oraz loterie promocyjne. Jednakże prowadzenie strony tego typu i tak wymaga uzyskania wcześniejszego zezwolenia. Natomiast zakazane jest uczestniczenie w grach hazardowych urządzanych przez sieć Internet przez podmioty niewykonujące monopolu państwa w tym zakresie, które urządzają gry hazardowe przez sieć Internet bez wymaganego zezwolenia.
Ustawa Hazardowa od dnia przyjęcia budziła swoiste kontrowersje, ze względu na tzw. ,,techniczne regulacje", które nie zostały odpowiednio zgłoszone Komisji Europejskiej. Pojawiły się wątpliwości czy wspomniane przepisy wprowadzające ,,regulacje techniczne" są zgodne z prawem wspólnotowym, w szczególności z dyrektywą 2015/1535/EU ustanawiająca procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego. Zgodnie z tą dyrektywą, regulacje techniczne powinny zostać zgłoszone Komisji Europejskiej przed uchwaleniem aktu prawnego, w przeciwnym razie nie będzie można stosować ich wobec osób fizycznych. W momencie przyjęcia Ustawy Hazardowej nie zgłoszono takiej informacji Komisji Europejskiej. W konsekwencji Ustawa Hazardowa została zakwestionowana przez Trybunałem Sprawiedliwości UE, który w wyrokach C-213/11, C-214/11 i 217/11 w sprawie Fortuna stwierdził, że ustawa może zawierać potencjalnie pewne zapisy dotyczące regulacji technicznych. Natomiast w wyroku C-303/15 stwierdzono inaczej. Pojawiła się zatem rozbieżność interpretacyjna w zakresie funkcjonowania salonów maszyn slotowych bez zezwolenia.
W kilku odrębnych postępowaniach Komisja Europejska przeprowadziła postępowanie w sprawie naruszenia przez Polski dyrektywny unijnej dotyczącej społeczeństwa informatyczne. Jednakże w grudniu 2017 r. Komisja postanowiła umorzyć wszystkie wszczęte postępowania w tej sprawie.
Na dzisiaj zarówno stanowisko Komisji, jak i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości w kwestii zgodności przepisów Ustawy Hazardowej z prawem unijnym nie stwarza zagrożenia, że polskie przepisy zostaną uchylone.
Istniejące zezwolenia
Jedyne dostępne zezwolenia na prowadzenie działalności hazardowej online są zakłady wzajemne i loterie promocyjne. Ustawa nie przewiduje także ograniczeń dotyczących liczby przedsiębiorców oferujących usługi zakładów i loterii promocyjnych. Zezwolenia są wydawane dla konkretnych domen internetowych, na których gracze mogą obstawiać wyniki. Natomiast zezwolenia na loterie promocyjne odnoszą się wyłącznie do partykularnej loterii.
Postępowanie w sprawie uzyskania zezwolenia
Postępowanie w sprawie uzyskania zezwolenia jest analogiczne do postępowanie w sprawie uzyskania zezwolenia na prowadzenie punktów przyjmowania zakładów wzajemnych. Jednakże jest kilka różnić skupiających się np. na procedurze weryfikacji wieku gracza (przykładowo skan dowodu osobistego).
W przypadku urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet, podmiot urządzający takie zakłady jest obowiązany złożyć, w terminie określonym w zezwoleniu, zabezpieczenie finansowe w wysokości 480,000 PLN.
Czas trwania licencji i opłaty
Analogicznie do naziemnych punktów przyjmowania, zezwolenie na działalność online jest ważne przez okres 6 lat, natomiast okres ważności zezwolenia na przeprowadzenie loterii promocyjnej nie może przekroczyć 2 lat. Legalne kasyno online musi posiadać ważne zezwolenie.
Komentarze
Prześlij komentarz