Przejdź do głównej zawartości

Ograniczenia w urządzaniu gier hazardowych online oraz ochrona graczy przed operatorami nie posiadającymi zezwolenia.

Poza zakładami wzajemnymi w postaci zakładów bukmacherskich oraz tzw. loterii promocyjnych żadna forma hazardu internetowego nie jest dozwolona przez prywatnych przedsiębiorców. Natomiast uczestnik gry hazardowej urządzanej bez koncesji, bez zezwolenia lub bez zgłoszenia podlega karze pieniężnej.
Ograniczenia
Poza ograniczeniami, wynikającymi z charakteru i sposobu oferowania tej formy (różne ograniczenia w zależności czy hazard jest dostępny w punkcie lub salonie naziemnym, a inne w internecie), różne rodzaje hazardu podlegają szczególnym ograniczeniom:
  • Wszystkie serwery oraz dane odnoszące się do hazardu online muszą być przechowywanie i znajdować się na terenie UE/EOG, zaś dane identyfikacyjne uczestnika (gracza) muszą być przechowywanie na serwerach znajdującym się na terenie UE/EOG. Organy są uprawnione do dostępu do archiwum, a przedsiębiorca musi zapewnić dostęp do danych. Archiwum powinno być przechowywane przez okres pięciu lat, po upływie tego okresu dane powinny zostać usunięte.
  • Strony oferujące hazard dozwolone są wyłącznie pod domeną “pl”.
  • Wszystkie operacje pieniężne związane z przepływem środków w ramach hazardu internetowego (np. wypłata wygranych) przedsiębiorcy mogą korzystać wyłącznie z określonych dostawców usług płatniczych, takich jak banki, instytucje kredytowe czy przedsiębiorstwa oferujące usługi płatnicze.
  • Przedsiębiorcy prowadzący witryny oferujące hazard w sieci są zobowiązani do zabezpieczenia danych dotyczących czynności użytkowników.
  • Operatorzy muszą wdrożyć regulaminy odpowiedzialnej gry, obejmującym w szczególności: informację o podmiocie oferującym gry hazardowe i sposobie kontaktu z nim, informację o zezwoleniu na urządzanie gier wskazującej jego zakres przedmiotowy, termin ważności, oraz nazwę organu, który go udzielił - w przypadku gdy zezwolenie to jest wymagane, regulamin gry, informację o zakazie gry osobom poniżej 18. roku życia, informację o ryzyku związanym z hazardem, nazw instytucji świadczących pomoc osobom z problemami hazardowymi wraz z linkiem do strony tych instytucji itp.
Ochrona graczy przed operatorami nie posiadającymi zezwolenia.
Nawet uczestniczenie w nielegalnym hazardzie lub nielegalnym obstawianiu zakładów jest przestępstwem zagrożonych karą grzywny. W celach prewencyjnych Ustawa Hazardowa wprowadziła środki techniczne umożliwiające zapobieganie łamaniu tego zakazu. Rejestr jest jawny. Każdy ma prawo dostępu do danych zawartych w Rejestrze. W sytuacji gdy przedsiębiorca trafi na wskazaną wyżej listę przedsiębiorca telekomunikacyjny świadczący usługi dostępu do sieci Internet, jest obowiązany do uniemożliwienia dostępu do stron internetowych wykorzystujących nazwy domen internetowych wpisanych do Rejestru poprzez ich usunięcie z systemów teleinformatycznych przedsiębiorców telekomunikacyjnych, służących do zamiany nazw domen internetowych na adresy IP, nie później niż w ciągu 48 godzin od dokonania wpisu do Rejestru oraz przekierowania połączeń odwołujących się do nazw domen internetowych wpisanych do Rejestru do strony internetowej prowadzonej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, zawierającej komunikat, skierowany do odbiorców usługi dostępu do Internetu obejmujący w szczególności informacje o lokalizacji Rejestru, wpisaniu szukanej nazwy domeny internetowej do tego Rejestru, listę podmiotów legalnie oferujących gry hazardowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także powiadomienie o grożącej odpowiedzialności karno-skarbowej uczestnika gier urządzanych wbrew przepisom ustawy
Co więcej, zakazane jest udostępnianie usług płatniczych przez dostawców usług płatniczych na stronach internetowych wykorzystujących nazwy domen internetowych wpisanych do Rejestru. W przypadku świadczenia usług płatniczych na stronie internetowej wykorzystującej nazwę domeny internetowej wpisaną do Rejestru, dostawca usług płatniczych jest obowiązany do zaprzestania świadczenia tych usług w ciągu 30 dni od dnia dokonania wpisu domeny do Rejestru.
Przedsiębiorcy telekomunikacyjny oraz dostawcy usług płatniczych mogą zostać ukarani grzywną, jeżeli nie wypełnią nałożonych ustawą obowiązków. Maksymalna grzywna wynosi do 250,000 PLN.

Przedsiębiorcy urządzający gry hazardowe na stronie internetowej, wykorzystującej nazwę domeny wpisanej do Rejestru mogą wnieść sprzeciw do ministra właściwego do spraw finansów publicznych od wpisu do Rejestru, w terminie 2 miesięcy od dnia umieszczenia tej nazwy domeny w Rejestrze.  Sprzeciw jest rozpatrywana przez Ministra Finansów, od którego decyzji przysługuje skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Koncesje i zezwolenia na prowadzenie punktów naziemnych

W zależności od rodzaju gry wymagane są koncesje lub zezwolenia, przykładowo: Prowadzenie gier kasyna gry wymaga uzyskania koncesji. Prowadzenie salonu gier bingo wymaga uzyskania zezwolenia. Prowadzenie zakładów wzajemnych wymaga uzyskania zezwolenia. Wymagania dla uzyskania koncesji/zezwoleń są podobne, jednakże najtrudniej jest uzyskać koncesję na prowadzenie gier kasynowych. Kasyna i salony gier bingo są ograniczone liczbowo. Zgodnie z Ustawą Hazardową kasyna gry mogą być lokalizowane w miejscowościach liczących do 250 tys. mieszkańców - 1 kasyno. Na każde kolejne rozpoczęte 250 tys. mieszkańców liczbę dozwolonych kasyn gry zwiększa się o 1. Łączna liczba kasyn gry w województwie nie może być jednak wyższa niż 1 kasyno na każde pełne 650 tys. mieszkańców województwa. Kasyna gry mogą być także lokalizowane na pełnomorskich statkach pasażerskich i promach pasażerskich o polskiej przynależności, pod warunkiem że gra prowadzona jest w czasie rejsu i rozpoczyn...

Prawna definicja gier hazardowych i przepisy prawne, które ich dotyczą

Hazard (zarówno ten w punktach naziemnych, jak i e-hazard) w Polsce, poza pewnymi przepisami prawnymi dotyczącymi odpowiedzialności karnej i organów nadzorczych, został uregulowany w ustawie z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych (ustawa zwana dalej “Ustawą Hazardową”. Ustawa określa warunki urządzania gier hazardowych oraz zasady prowadzenia działalności w tym zakresie. Polska ustawa należy do jednej z najbardziej restrykcyjnych w Europie, gdyż nakłada wiele ograniczeń na operatorów hazardowych, wraz z licznymi karami. Obecny stan prawny wynika z pewnych wydarzeń, które towarzyszyły przy jej uchwaleniu. Otóż Ustawa Hazardowa w obecnym kształcie była odpowiedzią na tzw. “aferę hazardową”, która była związana z lobbowaniem przez niektóre podmioty za wprowadzaniem poprawek do poprzednich wersji Ustawy Hazardowej. Ratio legis nowej ustawy było zaostrzenie przepisów, w szczególności tych dotyczących automatów, które leżały u genezy “afery hazardowej”. Rząd miał tym samym wyk...

Organy regulacyjne lub rządowe, które są odpowiedzialne za nadzorowanie gier hazardowych

Ogólny nadzór nad grami hazardowymi spoczywa na ministrze właściwym do spraw finansów publicznych (czyli na Ministrze Finansów). Minister odpowiada między innymi za: - wydawanie decyzji czy określona gra jest grą losową (także gier w kasynach online), - wydawanie koncesji kasynowych i zezwoleń na prowadzenie salonów z bingo i zakładów bukmacherskich. Bieżący nadzór nad rynkiem gier hazardowych, także polski kasyn online, a także realizacja prawa, spoczywa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), czyli organu odpowiedzialnego za podatki i cła. Szef Krajowej Administracji Skarbowej oraz Izby Krajowej Administracji Krajowej są upoważnieni do wydawania zezwoleń na niektóre gry hazardowe. Generalnie dyrektorowie Izby Krajowej Administracji Krajowej prowadzą nadzór nad rynkiem gier hazardowych, podczas gdy Naczelnicy Urzędów Skarbowych i Urzędów celno-skarbowych są odpowiedzialni za nakładanie kar za nieprzestrzeganie przepisów Ustawy Hazardowej. Organy administracyjne: Minister Fi...