Przejdź do głównej zawartości

Ograniczenia w urządzaniu gier hazardowych online oraz ochrona graczy przed operatorami nie posiadającymi zezwolenia.

Poza zakładami wzajemnymi w postaci zakładów bukmacherskich oraz tzw. loterii promocyjnych żadna forma hazardu internetowego nie jest dozwolona przez prywatnych przedsiębiorców. Natomiast uczestnik gry hazardowej urządzanej bez koncesji, bez zezwolenia lub bez zgłoszenia podlega karze pieniężnej.
Ograniczenia
Poza ograniczeniami, wynikającymi z charakteru i sposobu oferowania tej formy (różne ograniczenia w zależności czy hazard jest dostępny w punkcie lub salonie naziemnym, a inne w internecie), różne rodzaje hazardu podlegają szczególnym ograniczeniom:
  • Wszystkie serwery oraz dane odnoszące się do hazardu online muszą być przechowywanie i znajdować się na terenie UE/EOG, zaś dane identyfikacyjne uczestnika (gracza) muszą być przechowywanie na serwerach znajdującym się na terenie UE/EOG. Organy są uprawnione do dostępu do archiwum, a przedsiębiorca musi zapewnić dostęp do danych. Archiwum powinno być przechowywane przez okres pięciu lat, po upływie tego okresu dane powinny zostać usunięte.
  • Strony oferujące hazard dozwolone są wyłącznie pod domeną “pl”.
  • Wszystkie operacje pieniężne związane z przepływem środków w ramach hazardu internetowego (np. wypłata wygranych) przedsiębiorcy mogą korzystać wyłącznie z określonych dostawców usług płatniczych, takich jak banki, instytucje kredytowe czy przedsiębiorstwa oferujące usługi płatnicze.
  • Przedsiębiorcy prowadzący witryny oferujące hazard w sieci są zobowiązani do zabezpieczenia danych dotyczących czynności użytkowników.
  • Operatorzy muszą wdrożyć regulaminy odpowiedzialnej gry, obejmującym w szczególności: informację o podmiocie oferującym gry hazardowe i sposobie kontaktu z nim, informację o zezwoleniu na urządzanie gier wskazującej jego zakres przedmiotowy, termin ważności, oraz nazwę organu, który go udzielił - w przypadku gdy zezwolenie to jest wymagane, regulamin gry, informację o zakazie gry osobom poniżej 18. roku życia, informację o ryzyku związanym z hazardem, nazw instytucji świadczących pomoc osobom z problemami hazardowymi wraz z linkiem do strony tych instytucji itp.
Ochrona graczy przed operatorami nie posiadającymi zezwolenia.
Nawet uczestniczenie w nielegalnym hazardzie lub nielegalnym obstawianiu zakładów jest przestępstwem zagrożonych karą grzywny. W celach prewencyjnych Ustawa Hazardowa wprowadziła środki techniczne umożliwiające zapobieganie łamaniu tego zakazu. Rejestr jest jawny. Każdy ma prawo dostępu do danych zawartych w Rejestrze. W sytuacji gdy przedsiębiorca trafi na wskazaną wyżej listę przedsiębiorca telekomunikacyjny świadczący usługi dostępu do sieci Internet, jest obowiązany do uniemożliwienia dostępu do stron internetowych wykorzystujących nazwy domen internetowych wpisanych do Rejestru poprzez ich usunięcie z systemów teleinformatycznych przedsiębiorców telekomunikacyjnych, służących do zamiany nazw domen internetowych na adresy IP, nie później niż w ciągu 48 godzin od dokonania wpisu do Rejestru oraz przekierowania połączeń odwołujących się do nazw domen internetowych wpisanych do Rejestru do strony internetowej prowadzonej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, zawierającej komunikat, skierowany do odbiorców usługi dostępu do Internetu obejmujący w szczególności informacje o lokalizacji Rejestru, wpisaniu szukanej nazwy domeny internetowej do tego Rejestru, listę podmiotów legalnie oferujących gry hazardowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także powiadomienie o grożącej odpowiedzialności karno-skarbowej uczestnika gier urządzanych wbrew przepisom ustawy
Co więcej, zakazane jest udostępnianie usług płatniczych przez dostawców usług płatniczych na stronach internetowych wykorzystujących nazwy domen internetowych wpisanych do Rejestru. W przypadku świadczenia usług płatniczych na stronie internetowej wykorzystującej nazwę domeny internetowej wpisaną do Rejestru, dostawca usług płatniczych jest obowiązany do zaprzestania świadczenia tych usług w ciągu 30 dni od dnia dokonania wpisu domeny do Rejestru.
Przedsiębiorcy telekomunikacyjny oraz dostawcy usług płatniczych mogą zostać ukarani grzywną, jeżeli nie wypełnią nałożonych ustawą obowiązków. Maksymalna grzywna wynosi do 250,000 PLN.

Przedsiębiorcy urządzający gry hazardowe na stronie internetowej, wykorzystującej nazwę domeny wpisanej do Rejestru mogą wnieść sprzeciw do ministra właściwego do spraw finansów publicznych od wpisu do Rejestru, w terminie 2 miesięcy od dnia umieszczenia tej nazwy domeny w Rejestrze.  Sprzeciw jest rozpatrywana przez Ministra Finansów, od którego decyzji przysługuje skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Reklama gier hazardowych

Ustawa Hazardowa wprowadziła ograniczenia dotyczące możliwości reklamy i promocji gier hazardowych. Generalnie zabrania się reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach oraz zakładów wzajemnych. Jedynie dozwolona jest reklama zakładów wzajemnych, na urządzanie których zostało udzielone zezwolenie, pod warunkiem że nie jest kierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się przy udziale małoletnich. Definicja reklamy stanowi bardzo szerokie zagadnienie, gdyż obejmuje: Reklamy usług hazardowych. Wyświetlania znaków towarowych i innych logo, którymi posługują się operatorzy hazardowi, np. wyświetlanie na stronie internetowej nazywa kasyna typu: online casino polska zaprasza lub casino online polska zaprasza. Przekazywania informacji dotyczących tego, gdzie odbywają się takie gry i w jaki sposób w nich uczestniczyć. Zabrania się informowania o sponsorowaniu z wykorzystaniem nazwy handlowej i znaku towarowego

Organy regulacyjne lub rządowe, które są odpowiedzialne za nadzorowanie gier hazardowych

Ogólny nadzór nad grami hazardowymi spoczywa na ministrze właściwym do spraw finansów publicznych (czyli na Ministrze Finansów). Minister odpowiada między innymi za: - wydawanie decyzji czy określona gra jest grą losową (także gier w kasynach online), - wydawanie koncesji kasynowych i zezwoleń na prowadzenie salonów z bingo i zakładów bukmacherskich. Bieżący nadzór nad rynkiem gier hazardowych, także polski kasyn online, a także realizacja prawa, spoczywa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), czyli organu odpowiedzialnego za podatki i cła. Szef Krajowej Administracji Skarbowej oraz Izby Krajowej Administracji Krajowej są upoważnieni do wydawania zezwoleń na niektóre gry hazardowe. Generalnie dyrektorowie Izby Krajowej Administracji Krajowej prowadzą nadzór nad rynkiem gier hazardowych, podczas gdy Naczelnicy Urzędów Skarbowych i Urzędów celno-skarbowych są odpowiedzialni za nakładanie kar za nieprzestrzeganie przepisów Ustawy Hazardowej. Organy administracyjne: Minister Fi

Postulaty zmian Ustawy Hazardowej w przyszłości.

Bardzo ważne zmiany w Ustawie Hazardowej weszły w życie w kwietniu i lipcu 2017 roku. Główne zmiany dotyczyły: Ponownego wprowadzenia na rynek automatów do gier (tzw. Slots), poprzez objęciem monopolem państwowym oferowania gier na automatach w salonach. Pomimo presji środowiska pokerowego wciąż nie uregulowano możliwości gier w turniejach organizowanych jako gra w kasynie. Dostęp do turniejów jest wciąż mocno ograniczony. Wprowadzenie obowiązków poddanie się szkoleniom w celu nadzoru nad grami hazardowymi (wprowadzono także szereg certyfikatów) Rozszerzenie katalogu sankcji karnych o posiadanie automatu (poza nielicznymi wyjątkami). Główne zmiany dotyczące hazardu online, które weszły w życie nowelizacją Ustawy Hazardowej w 2017 roku dotyczą także gier hazardowych online. Kluczowe zmiany dotyczą: Wprowadzenie mechanizmu blokowania kont i blokowania płatności dla stron oferujących gry hazardowe nieposiadające zezwolenia Ministra Finansów. Umożliwienie oferowania