Przejdź do głównej zawartości

Reklama gier hazardowych

Ustawa Hazardowa wprowadziła ograniczenia dotyczące możliwości reklamy i promocji gier hazardowych. Generalnie zabrania się reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach oraz zakładów wzajemnych. Jedynie dozwolona jest reklama zakładów wzajemnych, na urządzanie których zostało udzielone zezwolenie, pod warunkiem że nie jest kierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się przy udziale małoletnich. Definicja reklamy stanowi bardzo szerokie zagadnienie, gdyż obejmuje:
  • Reklamy usług hazardowych.
  • Wyświetlania znaków towarowych i innych logo, którymi posługują się operatorzy hazardowi, np. wyświetlanie na stronie internetowej nazywa kasyna typu: online casino polska zaprasza lub casino online polska zaprasza.
  • Przekazywania informacji dotyczących tego, gdzie odbywają się takie gry i w jaki sposób w nich uczestniczyć.
Zabrania się informowania o sponsorowaniu z wykorzystaniem nazwy handlowej i znaku towarowego wykorzystywanego do oferowania gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, przyjmowania zakładów wzajemnych oraz gier na automatach.
Zgodnie z Ustawą Hazardową zabrania się także promocji gier hazardowych. Przez promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach rozumie się:
·         publiczną prezentację tych gier lub zakładów,
·         rozdawanie rekwizytów z nimi związanych, wręczanie żetonów lub dowodów uczestnictwa w tych grach albo ich sprzedaż w miejscach publicznych,
·      inne formy publicznego zachęcania do uczestnictwa w nich lub przekonywania o ich zaletach bądź zachęcania do wstępu do kasyn gry lub punktów przyjmowania zakładów wzajemnych.
Ostatni z powyższych punktów jest nieostry, co prowadzi często do absurdalnych orzeczeń (np. skazanie człowieka, który wrzucił na Facebooka swoje zdjęcie z ruletką w kasynie).
Powyższe ograniczenia i zakazy nie obejmują reklamy i promocji prowadzonej w ośrodku gier lub punkcie przyjmowania zakładów wzajemnych. Ponadto można oznaczać nazwą podmiotu lub logo firmy lub nazwą prowadzonej działalności gospodarczej, na zewnątrz budynku, miejsca, w którym znajduje się ośrodek gier lub punkt przyjmowania zakładów wzajemnych. Co więcej w przypadku gier hazardowych urządzanych przez sieć Internet, reklamy ani promocji prowadzonej na określonej w zezwoleniu stronie internetowej wykorzystywanej do urządzania tych gier.
Dozwolona jest reklama zakładów wzajemnych, na urządzanie których zostało udzielone zezwolenie, pod warunkiem że:
  • nie jest kierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się przy udziale małoletnich,
  • nie łączy urządzania gier lub uczestniczenia w grach ze sprawnością fizyczną, intelektualną bądź szansą na uzyskanie łatwej wygranej,
  • nie zawiera stwierdzeń, że udział w grach hazardowych ma relaksujący, uspokajający skutek lub jest sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych lub problemów finansowych,
  • nie przedstawia powstrzymywania się lub umiarkowanego uczestniczenia w grach w negatywny sposób,
  • nie zachęca do uiszczania wyższych stawek jako czynnika zwiększającego szansę na wygraną,
  • nie wywołuje skojarzeń z:
◦    atrakcyjnością seksualną,
◦    relaksem lub wypoczynkiem,
◦    nauką lub pracą,
◦    sukcesem zawodowym, życiowym lub finansowym.
Reklamy zakładów wzajemnych nie są dozwolone:
  • w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6:00 a 22:00; z wyłączeniem reklamy prowadzonej w trakcie transmisji z imprez sportowych, których podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych jest sponsorem lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej,
  • w prasie młodzieżowej i dziecięcej;
  • na okładkach dzienników i czasopism;
  • w miejscach publicznych, z wyłączeniem imprez masowych i imprez sportowych, których podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych jest sponsorem lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej, lub jest sponsorem związku sportowego, który ma związek z organizowaną imprezą.

Hazard online

Gry hazardowe oferowane online podlegają analogicznym ograniczeniom i zakazom, jak gry oferowane w punktach naziemnych.

Ponadto niedopuszczalna jest reklama i promocja przedsiębiorstw oferujących usługi finansowe, takich jak pożyczki na stronach internetowych kasyn internetowych.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Postulaty zmian Ustawy Hazardowej w przyszłości.

Bardzo ważne zmiany w Ustawie Hazardowej weszły w życie w kwietniu i lipcu 2017 roku. Główne zmiany dotyczyły: Ponownego wprowadzenia na rynek automatów do gier (tzw. Slots), poprzez objęciem monopolem państwowym oferowania gier na automatach w salonach. Pomimo presji środowiska pokerowego wciąż nie uregulowano możliwości gier w turniejach organizowanych jako gra w kasynie. Dostęp do turniejów jest wciąż mocno ograniczony. Wprowadzenie obowiązków poddanie się szkoleniom w celu nadzoru nad grami hazardowymi (wprowadzono także szereg certyfikatów) Rozszerzenie katalogu sankcji karnych o posiadanie automatu (poza nielicznymi wyjątkami). Główne zmiany dotyczące hazardu online, które weszły w życie nowelizacją Ustawy Hazardowej w 2017 roku dotyczą także gier hazardowych online. Kluczowe zmiany dotyczą: Wprowadzenie mechanizmu blokowania kont i blokowania płatności dla stron oferujących gry hazardowe nieposiadające zezwolenia Ministra Finansów. Umożliwienie oferowania...

Koncesje i zezwolenia na prowadzenie punktów naziemnych

W zależności od rodzaju gry wymagane są koncesje lub zezwolenia, przykładowo: Prowadzenie gier kasyna gry wymaga uzyskania koncesji. Prowadzenie salonu gier bingo wymaga uzyskania zezwolenia. Prowadzenie zakładów wzajemnych wymaga uzyskania zezwolenia. Wymagania dla uzyskania koncesji/zezwoleń są podobne, jednakże najtrudniej jest uzyskać koncesję na prowadzenie gier kasynowych. Kasyna i salony gier bingo są ograniczone liczbowo. Zgodnie z Ustawą Hazardową kasyna gry mogą być lokalizowane w miejscowościach liczących do 250 tys. mieszkańców - 1 kasyno. Na każde kolejne rozpoczęte 250 tys. mieszkańców liczbę dozwolonych kasyn gry zwiększa się o 1. Łączna liczba kasyn gry w województwie nie może być jednak wyższa niż 1 kasyno na każde pełne 650 tys. mieszkańców województwa. Kasyna gry mogą być także lokalizowane na pełnomorskich statkach pasażerskich i promach pasażerskich o polskiej przynależności, pod warunkiem że gra prowadzona jest w czasie rejsu i rozpoczyn...

Jakie gry hazardowe zostały wyraźnie określone w ustawie

Poker Ustawa Hazardowa klasyfikuje pokera, podobnie jak blackjacka jako grę w karty. Jednakże samo pojęcie “poker” oraz zasady nie zostały w ustawie zdefiniowane. Orzecznictwo także nie wyróżniło definicji pokera czy pokera online (ogólnie wszystkie gry, które przypominają grę w pokera, należy rozumieć jako poker). Gdy obejmuje nagrody pieniężne lub rzeczowe, to gra w pokera podlega ścisłej regulacji (w przeciwnym przepisy nie mają zastosowania). Ustawa hazardowe zawiera katalog form tej rozgrywki: w formie turnieju organizowanego przez kasyno na terenie kasyna lub poza nim w formie rozgrywki przeciwko kasynu, na jego terenie, w formie turnieju organizowanego przez podmiot, gdy wartość nagród rzeczowych nie przekracza 50% kwoty bazowej. Organizowanie turniejów pokerowych wymaga wcześniejszego zgłoszenia do odpowiednich organów, natomiast warunki turniejów muszą zostać zaakceptowane przez Ministra Finansów. Zakłady wzajemne Zgodnie z treścią ustawy hazardo...