Przejdź do głównej zawartości

Reklama gier hazardowych

Ustawa Hazardowa wprowadziła ograniczenia dotyczące możliwości reklamy i promocji gier hazardowych. Generalnie zabrania się reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach oraz zakładów wzajemnych. Jedynie dozwolona jest reklama zakładów wzajemnych, na urządzanie których zostało udzielone zezwolenie, pod warunkiem że nie jest kierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się przy udziale małoletnich. Definicja reklamy stanowi bardzo szerokie zagadnienie, gdyż obejmuje:
  • Reklamy usług hazardowych.
  • Wyświetlania znaków towarowych i innych logo, którymi posługują się operatorzy hazardowi, np. wyświetlanie na stronie internetowej nazywa kasyna typu: online casino polska zaprasza lub casino online polska zaprasza.
  • Przekazywania informacji dotyczących tego, gdzie odbywają się takie gry i w jaki sposób w nich uczestniczyć.
Zabrania się informowania o sponsorowaniu z wykorzystaniem nazwy handlowej i znaku towarowego wykorzystywanego do oferowania gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, przyjmowania zakładów wzajemnych oraz gier na automatach.
Zgodnie z Ustawą Hazardową zabrania się także promocji gier hazardowych. Przez promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach rozumie się:
·         publiczną prezentację tych gier lub zakładów,
·         rozdawanie rekwizytów z nimi związanych, wręczanie żetonów lub dowodów uczestnictwa w tych grach albo ich sprzedaż w miejscach publicznych,
·      inne formy publicznego zachęcania do uczestnictwa w nich lub przekonywania o ich zaletach bądź zachęcania do wstępu do kasyn gry lub punktów przyjmowania zakładów wzajemnych.
Ostatni z powyższych punktów jest nieostry, co prowadzi często do absurdalnych orzeczeń (np. skazanie człowieka, który wrzucił na Facebooka swoje zdjęcie z ruletką w kasynie).
Powyższe ograniczenia i zakazy nie obejmują reklamy i promocji prowadzonej w ośrodku gier lub punkcie przyjmowania zakładów wzajemnych. Ponadto można oznaczać nazwą podmiotu lub logo firmy lub nazwą prowadzonej działalności gospodarczej, na zewnątrz budynku, miejsca, w którym znajduje się ośrodek gier lub punkt przyjmowania zakładów wzajemnych. Co więcej w przypadku gier hazardowych urządzanych przez sieć Internet, reklamy ani promocji prowadzonej na określonej w zezwoleniu stronie internetowej wykorzystywanej do urządzania tych gier.
Dozwolona jest reklama zakładów wzajemnych, na urządzanie których zostało udzielone zezwolenie, pod warunkiem że:
  • nie jest kierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się przy udziale małoletnich,
  • nie łączy urządzania gier lub uczestniczenia w grach ze sprawnością fizyczną, intelektualną bądź szansą na uzyskanie łatwej wygranej,
  • nie zawiera stwierdzeń, że udział w grach hazardowych ma relaksujący, uspokajający skutek lub jest sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych lub problemów finansowych,
  • nie przedstawia powstrzymywania się lub umiarkowanego uczestniczenia w grach w negatywny sposób,
  • nie zachęca do uiszczania wyższych stawek jako czynnika zwiększającego szansę na wygraną,
  • nie wywołuje skojarzeń z:
◦    atrakcyjnością seksualną,
◦    relaksem lub wypoczynkiem,
◦    nauką lub pracą,
◦    sukcesem zawodowym, życiowym lub finansowym.
Reklamy zakładów wzajemnych nie są dozwolone:
  • w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6:00 a 22:00; z wyłączeniem reklamy prowadzonej w trakcie transmisji z imprez sportowych, których podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych jest sponsorem lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej,
  • w prasie młodzieżowej i dziecięcej;
  • na okładkach dzienników i czasopism;
  • w miejscach publicznych, z wyłączeniem imprez masowych i imprez sportowych, których podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych jest sponsorem lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej, lub jest sponsorem związku sportowego, który ma związek z organizowaną imprezą.

Hazard online

Gry hazardowe oferowane online podlegają analogicznym ograniczeniom i zakazom, jak gry oferowane w punktach naziemnych.

Ponadto niedopuszczalna jest reklama i promocja przedsiębiorstw oferujących usługi finansowe, takich jak pożyczki na stronach internetowych kasyn internetowych.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Koncesje i zezwolenia na prowadzenie punktów naziemnych

W zależności od rodzaju gry wymagane są koncesje lub zezwolenia, przykładowo: Prowadzenie gier kasyna gry wymaga uzyskania koncesji. Prowadzenie salonu gier bingo wymaga uzyskania zezwolenia. Prowadzenie zakładów wzajemnych wymaga uzyskania zezwolenia. Wymagania dla uzyskania koncesji/zezwoleń są podobne, jednakże najtrudniej jest uzyskać koncesję na prowadzenie gier kasynowych. Kasyna i salony gier bingo są ograniczone liczbowo. Zgodnie z Ustawą Hazardową kasyna gry mogą być lokalizowane w miejscowościach liczących do 250 tys. mieszkańców - 1 kasyno. Na każde kolejne rozpoczęte 250 tys. mieszkańców liczbę dozwolonych kasyn gry zwiększa się o 1. Łączna liczba kasyn gry w województwie nie może być jednak wyższa niż 1 kasyno na każde pełne 650 tys. mieszkańców województwa. Kasyna gry mogą być także lokalizowane na pełnomorskich statkach pasażerskich i promach pasażerskich o polskiej przynależności, pod warunkiem że gra prowadzona jest w czasie rejsu i rozpoczyn...

Prawna definicja gier hazardowych i przepisy prawne, które ich dotyczą

Hazard (zarówno ten w punktach naziemnych, jak i e-hazard) w Polsce, poza pewnymi przepisami prawnymi dotyczącymi odpowiedzialności karnej i organów nadzorczych, został uregulowany w ustawie z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych (ustawa zwana dalej “Ustawą Hazardową”. Ustawa określa warunki urządzania gier hazardowych oraz zasady prowadzenia działalności w tym zakresie. Polska ustawa należy do jednej z najbardziej restrykcyjnych w Europie, gdyż nakłada wiele ograniczeń na operatorów hazardowych, wraz z licznymi karami. Obecny stan prawny wynika z pewnych wydarzeń, które towarzyszyły przy jej uchwaleniu. Otóż Ustawa Hazardowa w obecnym kształcie była odpowiedzią na tzw. “aferę hazardową”, która była związana z lobbowaniem przez niektóre podmioty za wprowadzaniem poprawek do poprzednich wersji Ustawy Hazardowej. Ratio legis nowej ustawy było zaostrzenie przepisów, w szczególności tych dotyczących automatów, które leżały u genezy “afery hazardowej”. Rząd miał tym samym wyk...

Organy regulacyjne lub rządowe, które są odpowiedzialne za nadzorowanie gier hazardowych

Ogólny nadzór nad grami hazardowymi spoczywa na ministrze właściwym do spraw finansów publicznych (czyli na Ministrze Finansów). Minister odpowiada między innymi za: - wydawanie decyzji czy określona gra jest grą losową (także gier w kasynach online), - wydawanie koncesji kasynowych i zezwoleń na prowadzenie salonów z bingo i zakładów bukmacherskich. Bieżący nadzór nad rynkiem gier hazardowych, także polski kasyn online, a także realizacja prawa, spoczywa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), czyli organu odpowiedzialnego za podatki i cła. Szef Krajowej Administracji Skarbowej oraz Izby Krajowej Administracji Krajowej są upoważnieni do wydawania zezwoleń na niektóre gry hazardowe. Generalnie dyrektorowie Izby Krajowej Administracji Krajowej prowadzą nadzór nad rynkiem gier hazardowych, podczas gdy Naczelnicy Urzędów Skarbowych i Urzędów celno-skarbowych są odpowiedzialni za nakładanie kar za nieprzestrzeganie przepisów Ustawy Hazardowej. Organy administracyjne: Minister Fi...