Ustawa Hazardowa wprowadziła ograniczenia dotyczące możliwości reklamy i promocji gier hazardowych. Generalnie zabrania się reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach oraz zakładów wzajemnych. Jedynie dozwolona jest reklama zakładów wzajemnych, na urządzanie których zostało udzielone zezwolenie, pod warunkiem że nie jest kierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się przy udziale małoletnich. Definicja reklamy stanowi bardzo szerokie zagadnienie, gdyż obejmuje:
- Reklamy usług hazardowych.
- Wyświetlania znaków towarowych i innych logo, którymi posługują się operatorzy hazardowi, np. wyświetlanie na stronie internetowej nazywa kasyna typu: online casino polska zaprasza lub casino online polska zaprasza.
- Przekazywania informacji dotyczących tego, gdzie odbywają się takie gry i w jaki sposób w nich uczestniczyć.
Zabrania się informowania o sponsorowaniu z wykorzystaniem nazwy handlowej i znaku towarowego wykorzystywanego do oferowania gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, przyjmowania zakładów wzajemnych oraz gier na automatach.
Zgodnie z Ustawą Hazardową zabrania się także promocji gier hazardowych. Przez promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach rozumie się:
· publiczną prezentację tych gier lub zakładów,
· rozdawanie rekwizytów z nimi związanych, wręczanie żetonów lub dowodów uczestnictwa w tych grach albo ich sprzedaż w miejscach publicznych,
· inne formy publicznego zachęcania do uczestnictwa w nich lub przekonywania o ich zaletach bądź zachęcania do wstępu do kasyn gry lub punktów przyjmowania zakładów wzajemnych.
Ostatni z powyższych punktów jest nieostry, co prowadzi często do absurdalnych orzeczeń (np. skazanie człowieka, który wrzucił na Facebooka swoje zdjęcie z ruletką w kasynie).
Powyższe ograniczenia i zakazy nie obejmują reklamy i promocji prowadzonej w ośrodku gier lub punkcie przyjmowania zakładów wzajemnych. Ponadto można oznaczać nazwą podmiotu lub logo firmy lub nazwą prowadzonej działalności gospodarczej, na zewnątrz budynku, miejsca, w którym znajduje się ośrodek gier lub punkt przyjmowania zakładów wzajemnych. Co więcej w przypadku gier hazardowych urządzanych przez sieć Internet, reklamy ani promocji prowadzonej na określonej w zezwoleniu stronie internetowej wykorzystywanej do urządzania tych gier.
Dozwolona jest reklama zakładów wzajemnych, na urządzanie których zostało udzielone zezwolenie, pod warunkiem że:
- nie jest kierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się przy udziale małoletnich,
- nie łączy urządzania gier lub uczestniczenia w grach ze sprawnością fizyczną, intelektualną bądź szansą na uzyskanie łatwej wygranej,
- nie zawiera stwierdzeń, że udział w grach hazardowych ma relaksujący, uspokajający skutek lub jest sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych lub problemów finansowych,
- nie przedstawia powstrzymywania się lub umiarkowanego uczestniczenia w grach w negatywny sposób,
- nie zachęca do uiszczania wyższych stawek jako czynnika zwiększającego szansę na wygraną,
- nie wywołuje skojarzeń z:
◦ atrakcyjnością seksualną,
◦ relaksem lub wypoczynkiem,
◦ nauką lub pracą,
◦ sukcesem zawodowym, życiowym lub finansowym.
Reklamy zakładów wzajemnych nie są dozwolone:
- w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6:00 a 22:00; z wyłączeniem reklamy prowadzonej w trakcie transmisji z imprez sportowych, których podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych jest sponsorem lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej,
- w prasie młodzieżowej i dziecięcej;
- na okładkach dzienników i czasopism;
- w miejscach publicznych, z wyłączeniem imprez masowych i imprez sportowych, których podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych jest sponsorem lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej, lub jest sponsorem związku sportowego, który ma związek z organizowaną imprezą.
Hazard online
Gry hazardowe oferowane online podlegają analogicznym ograniczeniom i zakazom, jak gry oferowane w punktach naziemnych.
Ponadto niedopuszczalna jest reklama i promocja przedsiębiorstw oferujących usługi finansowe, takich jak pożyczki na stronach internetowych kasyn internetowych.
Komentarze
Prześlij komentarz