Przejdź do głównej zawartości

Roszczenia hazardowe oraz podatki.

Dochodzenie roszczeń

Ani Ustawa Hazardowa, ani inna ustawa nie zawiera szczególnych przepisów odnoszących się do długów hazardowych. Długi hazardowe podpadają pod ogólne regulacje dotyczące wierzytelności. Wierzyciel może szukać ochrony i wnieść powództwo przeciwko dłużnikowi. Roszczenia związane z udziałem w grze hazardowej przedawniają się z upływem 6 miesięcy od dnia wymagalności. Długi hazardowe, jak wszystkie inne są egzekwowane, w szczególności, jeśli dotyczą legalnych gier hazardowych lub zakładów bukmacherskich, które uzyskały koncesje i wymagane zezwolenia.   Problematyczne wydaje się dochodzenie długów związanych z oferowanie usług hazardowych na terenie Polski bez wymaganych zezwoleń i koncesji. W takiej sytuacji dochodzenie takich roszczeń może być utrudnione, a poza tym może podlegać odpowiedzialności karnej i karno-skarbowej, w związku z tym, że przestępstwem jest uczestniczenie w grze hazardowej urządzanej bez koncesji, bez zezwolenia lub bez zgłoszenia.
Podatki
Gry hazardowe, które wymagają koncesji albo zezwolenia, poza loteriami promocyjnymi, podlegają podatkowi od gier. Podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych oraz podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.
Każda gra podlega zarówno innej stawce podatku od gier, jak i innemu sposobowi obliczania podstawy opodatkowania. Podstawa opodatkowania oraz stawki podatku od gier są następujące:
  • w loterii fantowej i grze telebingo – podstawą opodatkowania jest suma wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w grze, stawka podatku wynosi 10%.
  • w loterii pieniężnej – suma wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów, stawka 15%.
  • w grze liczbowej - suma wpłaconych stawek, stawka 20%.
  • w zakładach wzajemnych - suma wpłaconych stawek, stawka 2,5% albo 12%.
  • w grze cylindrycznej, grze w kości i grze w karty - kwota stanowiąca różnicę między sumą wpłaconych stawek a sumą wypłaconych wygranych, stawka 50%.
  • w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera - kwota wygranej pomniejszona o kwotę wpisowego za udział w turnieju, stawka 25%.
  • w grze bingo pieniężne - wartość nominalna kartonów do gry zakupionych przez podmiot urządzający grę, stawka 25%.
  • w grze na automacie - kwota stanowiąca różnicę między sumą wpłaconych stawek a sumą wygranych uzyskanych przez uczestników gier, stawka 50%.
Po ostatnich nowelizacjach ustawy o podatku dochodowym, uczestnicy gier są zwolnieni z podatku dochodowego, jednakże tylko do pewnej kwoty. Stanowi o tym art. 21 ust. 1 pkt 6a) ustawy PIT, zgodnie z którym wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, są zwolnione z podatku dochodowego jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2,280 zł. Zwolnione są także wygrane w grach na automatach, grach w karty, grach w kości, grach cylindrycznych, grach bingo pieniężne i grach bingo fantowe - urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Jednakże w przypadku przekroczenia kwoty 2,280 zł uczestnik gry zapłaci zryczałtowaną kwotę podatku w wysokości 10% od wygranej lub nagrody.

Ustawa Hazardowa nie rozróżnia stawek czy sposobu obliczania podstawy opodatkowania w zależności od tego, czy gra jest dostępna online, czy tylko w punkcie naziemnym. Z powyższego wynika, że przedsiębiorcy oferujący dostęp do kasyn internetowych podlegają temu samemu reżimowi, co właściciele kasyn i punktów.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Koncesje i zezwolenia na prowadzenie punktów naziemnych

W zależności od rodzaju gry wymagane są koncesje lub zezwolenia, przykładowo: Prowadzenie gier kasyna gry wymaga uzyskania koncesji. Prowadzenie salonu gier bingo wymaga uzyskania zezwolenia. Prowadzenie zakładów wzajemnych wymaga uzyskania zezwolenia. Wymagania dla uzyskania koncesji/zezwoleń są podobne, jednakże najtrudniej jest uzyskać koncesję na prowadzenie gier kasynowych. Kasyna i salony gier bingo są ograniczone liczbowo. Zgodnie z Ustawą Hazardową kasyna gry mogą być lokalizowane w miejscowościach liczących do 250 tys. mieszkańców - 1 kasyno. Na każde kolejne rozpoczęte 250 tys. mieszkańców liczbę dozwolonych kasyn gry zwiększa się o 1. Łączna liczba kasyn gry w województwie nie może być jednak wyższa niż 1 kasyno na każde pełne 650 tys. mieszkańców województwa. Kasyna gry mogą być także lokalizowane na pełnomorskich statkach pasażerskich i promach pasażerskich o polskiej przynależności, pod warunkiem że gra prowadzona jest w czasie rejsu i rozpoczyn...

Prawna definicja gier hazardowych i przepisy prawne, które ich dotyczą

Hazard (zarówno ten w punktach naziemnych, jak i e-hazard) w Polsce, poza pewnymi przepisami prawnymi dotyczącymi odpowiedzialności karnej i organów nadzorczych, został uregulowany w ustawie z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych (ustawa zwana dalej “Ustawą Hazardową”. Ustawa określa warunki urządzania gier hazardowych oraz zasady prowadzenia działalności w tym zakresie. Polska ustawa należy do jednej z najbardziej restrykcyjnych w Europie, gdyż nakłada wiele ograniczeń na operatorów hazardowych, wraz z licznymi karami. Obecny stan prawny wynika z pewnych wydarzeń, które towarzyszyły przy jej uchwaleniu. Otóż Ustawa Hazardowa w obecnym kształcie była odpowiedzią na tzw. “aferę hazardową”, która była związana z lobbowaniem przez niektóre podmioty za wprowadzaniem poprawek do poprzednich wersji Ustawy Hazardowej. Ratio legis nowej ustawy było zaostrzenie przepisów, w szczególności tych dotyczących automatów, które leżały u genezy “afery hazardowej”. Rząd miał tym samym wyk...

Organy regulacyjne lub rządowe, które są odpowiedzialne za nadzorowanie gier hazardowych

Ogólny nadzór nad grami hazardowymi spoczywa na ministrze właściwym do spraw finansów publicznych (czyli na Ministrze Finansów). Minister odpowiada między innymi za: - wydawanie decyzji czy określona gra jest grą losową (także gier w kasynach online), - wydawanie koncesji kasynowych i zezwoleń na prowadzenie salonów z bingo i zakładów bukmacherskich. Bieżący nadzór nad rynkiem gier hazardowych, także polski kasyn online, a także realizacja prawa, spoczywa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), czyli organu odpowiedzialnego za podatki i cła. Szef Krajowej Administracji Skarbowej oraz Izby Krajowej Administracji Krajowej są upoważnieni do wydawania zezwoleń na niektóre gry hazardowe. Generalnie dyrektorowie Izby Krajowej Administracji Krajowej prowadzą nadzór nad rynkiem gier hazardowych, podczas gdy Naczelnicy Urzędów Skarbowych i Urzędów celno-skarbowych są odpowiedzialni za nakładanie kar za nieprzestrzeganie przepisów Ustawy Hazardowej. Organy administracyjne: Minister Fi...