Przejdź do głównej zawartości

Roszczenia hazardowe oraz podatki.

Dochodzenie roszczeń

Ani Ustawa Hazardowa, ani inna ustawa nie zawiera szczególnych przepisów odnoszących się do długów hazardowych. Długi hazardowe podpadają pod ogólne regulacje dotyczące wierzytelności. Wierzyciel może szukać ochrony i wnieść powództwo przeciwko dłużnikowi. Roszczenia związane z udziałem w grze hazardowej przedawniają się z upływem 6 miesięcy od dnia wymagalności. Długi hazardowe, jak wszystkie inne są egzekwowane, w szczególności, jeśli dotyczą legalnych gier hazardowych lub zakładów bukmacherskich, które uzyskały koncesje i wymagane zezwolenia.   Problematyczne wydaje się dochodzenie długów związanych z oferowanie usług hazardowych na terenie Polski bez wymaganych zezwoleń i koncesji. W takiej sytuacji dochodzenie takich roszczeń może być utrudnione, a poza tym może podlegać odpowiedzialności karnej i karno-skarbowej, w związku z tym, że przestępstwem jest uczestniczenie w grze hazardowej urządzanej bez koncesji, bez zezwolenia lub bez zgłoszenia.
Podatki
Gry hazardowe, które wymagają koncesji albo zezwolenia, poza loteriami promocyjnymi, podlegają podatkowi od gier. Podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych oraz podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.
Każda gra podlega zarówno innej stawce podatku od gier, jak i innemu sposobowi obliczania podstawy opodatkowania. Podstawa opodatkowania oraz stawki podatku od gier są następujące:
  • w loterii fantowej i grze telebingo – podstawą opodatkowania jest suma wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w grze, stawka podatku wynosi 10%.
  • w loterii pieniężnej – suma wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów, stawka 15%.
  • w grze liczbowej - suma wpłaconych stawek, stawka 20%.
  • w zakładach wzajemnych - suma wpłaconych stawek, stawka 2,5% albo 12%.
  • w grze cylindrycznej, grze w kości i grze w karty - kwota stanowiąca różnicę między sumą wpłaconych stawek a sumą wypłaconych wygranych, stawka 50%.
  • w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera - kwota wygranej pomniejszona o kwotę wpisowego za udział w turnieju, stawka 25%.
  • w grze bingo pieniężne - wartość nominalna kartonów do gry zakupionych przez podmiot urządzający grę, stawka 25%.
  • w grze na automacie - kwota stanowiąca różnicę między sumą wpłaconych stawek a sumą wygranych uzyskanych przez uczestników gier, stawka 50%.
Po ostatnich nowelizacjach ustawy o podatku dochodowym, uczestnicy gier są zwolnieni z podatku dochodowego, jednakże tylko do pewnej kwoty. Stanowi o tym art. 21 ust. 1 pkt 6a) ustawy PIT, zgodnie z którym wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, są zwolnione z podatku dochodowego jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2,280 zł. Zwolnione są także wygrane w grach na automatach, grach w karty, grach w kości, grach cylindrycznych, grach bingo pieniężne i grach bingo fantowe - urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Jednakże w przypadku przekroczenia kwoty 2,280 zł uczestnik gry zapłaci zryczałtowaną kwotę podatku w wysokości 10% od wygranej lub nagrody.

Ustawa Hazardowa nie rozróżnia stawek czy sposobu obliczania podstawy opodatkowania w zależności od tego, czy gra jest dostępna online, czy tylko w punkcie naziemnym. Z powyższego wynika, że przedsiębiorcy oferujący dostęp do kasyn internetowych podlegają temu samemu reżimowi, co właściciele kasyn i punktów.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Reklama gier hazardowych

Ustawa Hazardowa wprowadziła ograniczenia dotyczące możliwości reklamy i promocji gier hazardowych. Generalnie zabrania się reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach oraz zakładów wzajemnych. Jedynie dozwolona jest reklama zakładów wzajemnych, na urządzanie których zostało udzielone zezwolenie, pod warunkiem że nie jest kierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się przy udziale małoletnich. Definicja reklamy stanowi bardzo szerokie zagadnienie, gdyż obejmuje: Reklamy usług hazardowych. Wyświetlania znaków towarowych i innych logo, którymi posługują się operatorzy hazardowi, np. wyświetlanie na stronie internetowej nazywa kasyna typu: online casino polska zaprasza lub casino online polska zaprasza. Przekazywania informacji dotyczących tego, gdzie odbywają się takie gry i w jaki sposób w nich uczestniczyć. Zabrania się informowania o sponsorowaniu z wykorzystaniem nazwy handlowej i znaku towarowego

Organy regulacyjne lub rządowe, które są odpowiedzialne za nadzorowanie gier hazardowych

Ogólny nadzór nad grami hazardowymi spoczywa na ministrze właściwym do spraw finansów publicznych (czyli na Ministrze Finansów). Minister odpowiada między innymi za: - wydawanie decyzji czy określona gra jest grą losową (także gier w kasynach online), - wydawanie koncesji kasynowych i zezwoleń na prowadzenie salonów z bingo i zakładów bukmacherskich. Bieżący nadzór nad rynkiem gier hazardowych, także polski kasyn online, a także realizacja prawa, spoczywa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), czyli organu odpowiedzialnego za podatki i cła. Szef Krajowej Administracji Skarbowej oraz Izby Krajowej Administracji Krajowej są upoważnieni do wydawania zezwoleń na niektóre gry hazardowe. Generalnie dyrektorowie Izby Krajowej Administracji Krajowej prowadzą nadzór nad rynkiem gier hazardowych, podczas gdy Naczelnicy Urzędów Skarbowych i Urzędów celno-skarbowych są odpowiedzialni za nakładanie kar za nieprzestrzeganie przepisów Ustawy Hazardowej. Organy administracyjne: Minister Fi

Postulaty zmian Ustawy Hazardowej w przyszłości.

Bardzo ważne zmiany w Ustawie Hazardowej weszły w życie w kwietniu i lipcu 2017 roku. Główne zmiany dotyczyły: Ponownego wprowadzenia na rynek automatów do gier (tzw. Slots), poprzez objęciem monopolem państwowym oferowania gier na automatach w salonach. Pomimo presji środowiska pokerowego wciąż nie uregulowano możliwości gier w turniejach organizowanych jako gra w kasynie. Dostęp do turniejów jest wciąż mocno ograniczony. Wprowadzenie obowiązków poddanie się szkoleniom w celu nadzoru nad grami hazardowymi (wprowadzono także szereg certyfikatów) Rozszerzenie katalogu sankcji karnych o posiadanie automatu (poza nielicznymi wyjątkami). Główne zmiany dotyczące hazardu online, które weszły w życie nowelizacją Ustawy Hazardowej w 2017 roku dotyczą także gier hazardowych online. Kluczowe zmiany dotyczą: Wprowadzenie mechanizmu blokowania kont i blokowania płatności dla stron oferujących gry hazardowe nieposiadające zezwolenia Ministra Finansów. Umożliwienie oferowania